Klassen State |
import se.lth.cs.pt.graphics.polling.State; |
Denna klass används för att se vad som har hänt i ett fönster sedan
vi senast undersökte det. Ett typiskt sätt att använda det är:
GraphicsWindow w = new GraphicsWindow(...);
Clock clock = new Clock();
while (...) {
clock.pause(...);
State state = w.getState();
if (state.isMouseClicked()) {
x = state.getMouseX();
y = state.getMouseY();
}
if (state.isKeyPressed('q')) {
break;
}
}
Varje nytt anrop av getState()
på ett fönster ger
ett State
-objekt med händelserna sedan föregående
getState()
-anrop.
Detta sätt att hantera händelser påminner om hur man gör i så
kallade 'midlets' (mobiltelefonprogram).
Metoder |
boolean isKeyPressed(char ch) |
| Avgör om en given tangent har tryckts ned. |
|
Parametrar: |
| ch : | a char value |
|
| Returnerar a boolean value |
|
boolean isKeyCodePressed(int code) |
| Avgör om en given tangentkod har tryckts ned. |
|
Parametrar: |
| code : | an int value |
|
| Returnerar a boolean value |
|
boolean isMouseClicked() |
| Avgör om användaren har klickat med musen. |
|
int getMouseX() |
| Ger x-koordinaten för ett eventuellt musklick. |
|
int getMouseY() |
| Ger x-koordinaten för ett eventuellt musklick. |
|