Klassen GraphicsWindow
import se.lth.cs.pt.graphics.listeners.GraphicsWindow;

Denna klass kan, förutom ritoperationerna som alla GraphicsWindow-klasser kan utföra, även låta olika objekt ligga och lyssna på händelser som inträffar i fönstret.

Det finns två slags händelser:

För att lyssna på dessa händelser har vi två olika slags lyssnare (båda är interfaces):

Det finns dessutom två adapter-klasser, som är 'tomma' klasser som implementerar MouseListener respektive KeyListener:

Javas inbyggda fönsterklasser (swing-paketet), och många andra riktiga programpaket bygger på precis detta slags lyssnare.

Konstruktorer
GraphicsWindow  (double width, double height)
Skapar ett fönster med given storlek.
Parametrar:
width:fönstrets bredd (i pixlar).
height:fönstrets höjd (i pixlar).
GraphicsWindow  (String imageName)
Skapar ett fönster med en given bakgrundsbild.
Parametrar:
imageName:namnet på filen med bakgrundsbilden.
Metoder
void addMouseListener(MouseListener listener)
Lägger till en ny mus-lyssnare.
Parametrar:
listener:ett objekt som skall lyssna på mus-händelser.
void removeMouseListener(MouseListener listener)
Tar bort en mus-lyssnare.
Parametrar:
listener:det objekt som inte längre skall lyssna på mus-händelser.
void addKeyListener(KeyListener listener)
Lägger till en ny tangentbords-lyssnare.
Parametrar:
listener:ett objekt som skall lyssna på tangentbords-händelser.
void removeKeyListener(KeyListener listener)
Tar bort en tangentbords-lyssnare.
Parametrar:
listener:det objekt som inte längre skall lyssna på tangentbords-händelser.