Metoder |
int getKind() |
| Ger typen av händelse, följande alternativ finns:
GameEvent.TICK,
GameEvent.KEY_PRESSED,
GameEvent.KEY_RELEASED,
GameEvent.KEY_TYPED,
GameEvent.MOUSE_CLICKED,
GameEvent.MOUSE_PRESSED,
GameEvent.MOUSE_RELEASED,
GameEvent.MOUSE_DRAGGED,
GameEvent.MOUSE_MOVED; |
| Returnerar ett värde enligt ovan |
|
char getKey() |
| Ger den tangent som tryckts, om händelsen är en
n * tangentbordshändelse. |
| Returnerar den aktuella tangenten. |
|
double getX() |
| Ger x-koordinaten för händelsen, om händelsen är en
mushändelse. |
| Returnerar x-koordinaten. |
|
double getY() |
| Ger y-koordinaten för händelsen, om händelsen är en
mushändelse. |
| Returnerar y-koordinaten. |
|
int getButton() |
| Talar om vilken musknapp som användes vid senaste händelsen, om
den var en mushändelse. Eftersom antalet knappar på mössen
varierar (från 1-3) kan man ibland behöva testa denna operation
för att vara säker på vilken knapp som har vilket nummer -- på
en mus med två knappar är i allmänhet vänster musknapp nummer 1
och höger musknapp nummer 3. |
|
int getKeyCode() |
| Ger tangentkoden för den tangent som tryckts, om händelsen är
en tangentbordshändelse. Denna operation behövs bara om vi är
intresserade av att använda specialtangenter som exempelvis
pil-tangenterna. De olika pil-tangenterna har namnen
GameEvent.ARROW_LEFT ,
GameEvent.ARROW_RIGHT ,
GameEvent.ARROW_UP och
GameEvent.ARROW_DOWN . |
| Returnerar den aktuella tangentkoden. |
|
long getTime() |
| Ger tidpunkten för händelsen, mätt som antalet millisekunder
sedan den 1 janauari 1970 (detta är ett vanligt sätt att mäta
tider på datorer). |
| Returnerar antalet millisekunder sedan 1 januari 1970. |
|