Klassen Text
import se.lth.cs.pt.graphics.Text;

Beskriver en text som skall skrivas ut i ett fönster:

  GraphicsWindow w = new GraphicsWindow(500,500);
  Text text = new Text(300, 200, "Text som skall skrivas ut");
  w.add(text);
  text.rotate(30);
  text.move(30, 50);
  text.setMessage("Ny text..."); 

En text kan utföra alla operationer som en Shape kan utföra, och dessutom nedanstående:

Konstruktorer
Text  (double x, double y, String msg)
Skapar ett nytt Text-objekt.
Parametrar:
x:x-koordinat.
y:y-koordinat.
msg:textmeddelandet.
Text  (double x, double y, String msg, String fontName, int style, int size)
Skapar ett nytt Text-objekt med ett givet typsnitt. Typsnittet kan vara exempelvis:
  • Text.SERIF,
  • Text.SANS_SERIF,
  • Text.MONOSPACED
och stilen kan vara exempelvis:
  • Text.PLAIN,
  • Text.BOLD,
  • Text.ITALIC
Parametrar:
x:x-koordinat.
y:y-koordinat.
msg:textmeddelandet.
fontName:namnet på typsnittet.
style:stilen på texten.
size:storleken på texten (i punkter).
Metoder
void setMessage(String msg)
Sätter meddelandet till en given sträng.
Parametrar:
msg:det nya meddelandet.
void setFont(String fontName, int style, int size)
Ändrar typsnittet.
Parametrar:
fontName:namnet på typsnittet (se konstruktorn ovan).
style:stilen på texten (se konstruktorn ovan).
size:storleken på texten (i punkter).
void setColor(Color color)
Sätter färgen på texten.
Parametrar:
color:färgen.