Klassen Text |
import se.lth.cs.pt.graphics.Text; |
Beskriver en text som skall skrivas ut i ett fönster:
GraphicsWindow w = new GraphicsWindow(500,500);
Text text = new Text(300, 200, "Text som skall skrivas ut");
w.add(text);
text.rotate(30);
text.move(30, 50);
text.setMessage("Ny text...");
En text kan utföra alla operationer som en Shape
kan
utföra, och dessutom nedanstående:
Konstruktorer |
Text (double x, double y, String msg) |
| Skapar ett nytt Text -objekt. |
|
Parametrar: |
| x : | x-koordinat. |
| y : | y-koordinat. |
| msg : | textmeddelandet. |
|
|
Text (double x, double y, String msg, String fontName, int style, int size) |
| Skapar ett nytt Text -objekt med ett givet
typsnitt. Typsnittet kan vara exempelvis:
Text.SERIF ,
Text.SANS_SERIF ,
Text.MONOSPACED
och stilen kan vara exempelvis:
Text.PLAIN ,
Text.BOLD ,
Text.ITALIC
|
|
Parametrar: |
| x : | x-koordinat. |
| y : | y-koordinat. |
| msg : | textmeddelandet. |
| fontName : | namnet på typsnittet. |
| style : | stilen på texten. |
| size : | storleken på texten (i punkter). |
|
|
Metoder |
void setMessage(String msg) |
| Sätter meddelandet till en given sträng. |
|
Parametrar: |
| msg : | det nya meddelandet. |
|
|
void setFont(String fontName, int style, int size) |
| Ändrar typsnittet. |
|
Parametrar: |
| fontName : | namnet på typsnittet (se konstruktorn ovan). |
| style : | stilen på texten (se konstruktorn ovan). |
| size : | storleken på texten (i punkter). |
|
|
void setColor(Color color) |
| Sätter färgen på texten. |
|
Parametrar: |
| color : | färgen. |
|
|