Klassen Sprite
import se.lth.cs.pt.graphics.Sprite;

En Sprite är en liten figur som du kan flytta runt på skärmen på samma sätt som du kan flytta alla sorts figurer - de kan dessutom utföra operationerna nedan.

  GraphicsWindow w = ...
  Sprite ball = new Sprite("ball.png", 200, 200);
  w.add(ball);
  ball.move(5, -5);

Utöver nedanstående operationer kan du alltså även använda alla de som finns i klassen Shape.

Konstruktorer
Sprite  (String filename, double x, double y)
Skapar en ny sprite med en given figur. Figuren måste vara i någon av filformaten .png, .jpg eller .gif. Om du använder .png kan du använda transparens i bilden.
Parametrar:
filename:namnet på den fil som innehåller figuren.
x:x-koordinaten (för mittpunkten).
y:y-koordinaten (för mittpunkten).
Sprite  (String filename)
Skapar en ny sprite med en given figur. Figuren måste vara i någon av filformaten .png, .jpg eller .gif. Om du använder .png kan du använda transparens i bilden. Figuren hamnar automatiskt med mittpunkten i koordinaterna (0,0) (dvs i övre vänstra hörnet på det fönster som du så småningom lägger in figuren i).
Parametrar:
filename:namnet på den fil som innehåller figuren.
Metoder
double getWidth()
Ger figurens bredd.
Returnerar bredden.
double getHeight()
Ger figurens höjd.
Returnerar höjden.
void scale(double width, double height)
Skalar om figuren så att den får ny höjd och bredd. Omskalningen kan ta lite tid (upp till i storleksordningen en sekund), och om figuren visas i ett fönster så försvinner den under tiden).
Parametrar:
width:ny höjd.
height:ny bredd.