Klassen Sprite |
import se.lth.cs.pt.graphics.Sprite; |
En Sprite
är en liten figur som du kan flytta runt på
skärmen på samma sätt som du kan flytta alla sorts figurer - de kan
dessutom utföra operationerna nedan.
GraphicsWindow w = ...
Sprite ball = new Sprite("ball.png", 200, 200);
w.add(ball);
ball.move(5, -5);
Utöver nedanstående operationer kan du alltså även använda alla de
som finns i klassen Shape
.
Konstruktorer |
Sprite (String filename, double x, double y) |
| Skapar en ny sprite med en given figur. Figuren måste vara i
någon av filformaten .png , .jpg eller
.gif . Om du använder .png kan du
använda transparens i bilden. |
|
Parametrar: |
| filename : | namnet på den fil som innehåller figuren. |
| x : | x-koordinaten (för mittpunkten). |
| y : | y-koordinaten (för mittpunkten). |
|
|
Sprite (String filename) |
| Skapar en ny sprite med en given figur. Figuren måste vara i
någon av filformaten .png , .jpg eller
.gif . Om du använder .png kan du
använda transparens i bilden. Figuren hamnar automatiskt med
mittpunkten i koordinaterna (0,0) (dvs i övre vänstra hörnet på
det fönster som du så småningom lägger in figuren i). |
|
Parametrar: |
| filename : | namnet på den fil som innehåller figuren. |
|
|
Metoder |
double getWidth() |
| Ger figurens bredd. |
| Returnerar bredden. |
|
double getHeight() |
| Ger figurens höjd. |
| Returnerar höjden. |
|
void scale(double width, double height) |
| Skalar om figuren så att den får ny höjd och bredd.
Omskalningen kan ta lite tid (upp till i storleksordningen en
sekund), och om figuren visas i ett fönster så försvinner den
under tiden). |
|
Parametrar: |
| width : | ny höjd. |
| height : | ny bredd. |
|
|