Klassen Oval |
import se.lth.cs.pt.graphics.Oval; |
Beskriver en oval som kan ritas i ett
GraphicsWindow
. Exempel på användning:
Color blue = Color.BLUE;
Color yellow = new Color(255,255,0);
GraphicsWindow w = new GraphicsWindow(500,500);
Oval oval = new Oval(150,150,60,40);
oval.setBorderColor(blue);
oval.setFillColor(yellow);
w.add(oval);
En oval kan utföra alla operationer som en Shape
kan
utföra, och dessutom nedanstående:
Konstruktorer |
Oval (double x, double y, double width, double height) |
| Skapar en ny oval i givna koordinater, och med given
bredd och höjd. |
|
Parametrar: |
| x : | x-koordinat. |
| y : | y-koordinat. |
| width : | bredd. |
| height : | höjd. |
|
|
Metoder |
void setFillColor(Color color) |
| Sätter ovalens bakgrundsfärg. |
|
Parametrar: |
| color : | bakgrundsfärgen. |
|
|
void setBorderColor(Color color) |
| Sätter färgen på ramen runt ovalen. |
|
Parametrar: |
| color : | ramfärgen. |
|
|
void setBorderThickness(double thickness) |
| Sätter tjockleken på ramen runt ovalen. |
|
Parametrar: |
| thickness : | tjockleken (i pixlar). |
|
|
void setSize(double width, double height) |
| Ger ovalen ny bredd och höjd. |
|
Parametrar: |
| width : | ny bredd. |
| height : | ny höjd. |
|
|