ETS170 Kravhantering: Skriftlig examination

Extentor

Kursdeltagarnas förslag på tentamensproblem

Här finns studenternas egna förlag på tentauppgifter som lämnats in under kursens gång, tillsammans med kursansvariges kommentarer:

 

2004VT1 

2005VT1

2006VT1 (Ny form av tentamensproblem, kryssfrågor, endast 2 inlämningar per grupp)

2007VT1 (Några nya artiklar i artikelkompendium)

2008VT1 (Några nya artiklar i artikelkompendium)

2009VT1 (Ny form av tentamensproblem, nytt artikelkompendium)

 

OBS! Dessa tentaproblem är av varierande kvalitet och bedömningsmallarna kan i många fall diskuteras och innehåller ibland sakfel, så när ni använder dessa problem för att tentaplugga så får ni själv bilda er en uppfattning om deras värde som kunskapsutvärderingsinstrument. Kurslitteraturen (forskningsartiklar) har varierat mellan åren. Riktlinjerna kring form och innehåll har varierat mellan åren.

Varför ska studenterna vara med och konstruera tentan?

·         Fokusinlärningsmålen

·         Kräver djupare förståelse

·         Grupplärande är effektivt (tentaproblemen görs i grupper om 3-5 studenter)

·         Att göra bedömningskriterier kräver förmåga att värdera kvaliteten hos olika lösningar

·         Stimulerar tentaplugg under kursens gång istf på slutet

Vad är en bra tentaproblemsinlämning?

·         Examinerar helt eller delvis ett eller flera av kursens inlärningsmål

·         Kräver djupare förståelse

·         Fokuserar inte på utantill-kunskap och gynnas ej a fotografiskt minne

·         Är av värderande karaktär

·         Kopplar ihop olika delar av teorin