Genom att göra usability test kan man upptäcka problem med produkten. Om
det bara finns lite tid för att korrigera felen måste en prioritering göras.
Enligt vilka kategorier delar Lauesen in problemen?
Svar:
1.
Viktigt
för användaren:
2.
Svårighetsgrad
3.
Kostnad/Vinst
Bedömning: 2
poäng om alla kategorier finns med, annars 0.5 poäng för vardera.
Lauesen kallar sin
usability test teknik för ”low-cost”
usability testing. Antag att du skall göra ett sådant
test för ett mobiltelefonsföretag. Nämn de två viktigaste faktorerna du behöver
känna till innan du gör ett usabilitytest (till
skillnad från tex ett heuristiskt test), samt beskriv
I stora drag hur ett low-cost usabilitytest
går till.
Svar:
Faktorer
1.
Profil:
analysera slutanvändarnas profil och kontrollera att de testpersoner man fått
tag I motsvarar denna grupp.
2.
Testmotiv:
Ta reda på vad som behöver testas. Vilka frågor kan man få svar på om man
testar som man inte kan få svar på, på annat sätt.
Bedömning: 1
poäng för varje rätt svar. Totalt 3 poäng (skall gynnas om man kan båda)
Testet I stora
drag enligt Lausen
1.
Test
team: Minst en utvecklare och fördelaktigen en annan
person som känner till systemet och test tekniken.
2.
Förberedelser:
Kontroller att systemet som skall testas fungerar som det ska, att alla dokument
som skall fyllas I under testet och eventuellt inspelningsutrustning finns I
närheten.
3.
Före
testet börjar: Förklara testets syfte, systemets syfte. Starta inspelningen om
sådan utnyttjas.
4.
Uppgifter:
Utforma verklighetstrogna uppgifter, men förklara inte hur uppgifterna skall
utföras. (tex scenario)
5.
Tänka
högt: Be testpersonen tänka högt under testet. Om fler än en testperson
används, uppmana till diskussion.
6.
Under
testet: Bokför/logga dialogen I stora drag. När en testperson stöter på
problem, notera detta I loggen.
7.
Hjälp1:
Om testpersonen ber om hjälp, uppmuntra dem till att själva lösa problemet
8.
Hjälp2:
Om testpersonen har försökt lösa problemet en längre tid, men ändå inte kan
lösa det, notera I loggen och hjälp därefter testpersonen.
9.
Oklarheter:
Om du inte förstår vad testpersonen gör, fråga
10.
Slutet
av testet: Låt inte testet vara längre än en timme. Intervjua (debriefing) testpersonen efteråt för att fånga upp dess
uppfattning.
11.
Efterarbete:
Inom 24 timmar efter testet, skriv ner en lista på de detekterade problemen.
Klassificera problemen enligt fråga 1.
Bedömning: Denna
uppgift är ganska svår att bedöma. Utgå från att studenten har klarat uppgiften
dvs 5poäng. Om någon central del försummats, dra bort 0,5poäng.