Tentamentsproblem 4
Frågor:
1.
Skriv tre anledningar till varför man ska använda inspektion av krav.
(1.5p)
2. Vad ska man tänka på när man identifierar vilken kravhanteringsmetod
(requiriment style) man ska
använda? (2p)
3. Varför är det så viktigt att man är ordentlig förbered inför ett
inspektionsmöte när man är granskare? (1p)
4. En bra kravspecifikation uppfyller ett antal kvalitetskriterier.
Ange för dessa fyra vilka riskerna är för kunden och leverantören om inte
kvalitetskriteriet är uppfylld: korrekthet, kompletthet, otvetydighet och konsistens.
(4p)
5. Vilka av dessa delar ska ingå
i en kravspecifikation? 0.5 för varje rätt och 0.5 avdrag vid fel val. (1.5)
Användbarhetsproblem
Funktionella krav
Aktörer
Kvalitetskrav
Mål med systemet
Kostnader och risker
Svar:
1.
- Kostnadseffektivt sätt att identifiera problem
- Ett kontrollerat och noggrant sätt
- Förbättrat lagarbete
- Effektivare kunskapsspridning
- Snabbare introduktion till nyanställda
2.
- Man ska vara medveten om att man inte kan täcka alla områden utan
man måste identifiera de mest kritiska uppgifterna och ta hänsyn till
dessa när man väljer kravhanteringsmetod. Med detta menas vilka
arbetsuppgifter/funktioner som är de primära med tjänsten/produkten.
- Man ska identifiera användbarhetskraven för varje uppgift.
- Man kan analysera användarprofilerna för det hjälper ofta att
identifiera användbarhetskrav.
- Man ska ta hänsyn till vilken sorts produkt det är som man ska
skriva kraven till. Till exempel fungerar inte samma kravhanteringsmetod
till en produkt som till en tjänst.
- Man ska ta hänsyn till vilka parametrar som är avgörande för
produktens/tjänstens användande. Några av dessa kan vara tid, omgivning,
sociala faktorer verktyg.
3. Syftet med ett inspektionsmöte är att samla in de identifierade
defekterarna, diskutera och sammanställa dem. Mötet måste fokuseras endast på
defekterna och allt annan diskussion är uteslutet. Man måste då vara väl
förbered då detta måste ske effektivt och om alla inte är förbereda finns det
risk att alla defekternas inte tas med eller att nivån på hur allvarliga de
defekterna inte blir rätt.
4. Korrekthet
- Korrekthet innebär att varje krav reflekterar ett behov eller en
förväntning. Om detta inte är uppfylld finns det risk att missförstånd
mellan kund och leverantör sker och detta kan leda till att kunden inte
får vad han/hon beställt och att projektet blir utdragen.
- För leverantören är risken att denne inte tas på allvar nästa gång
för dennes arbete känns seriös från kundens sida då denna blir missnöjd.
Kompletthet
- Kompletthet innebär att alla nödvändiga krav ingår i
specifikationen. Är inte detta uppfyllt finns risken att den slutliga
produkten inte kommer att vara det kunden beställde.
- Det som inte är specificerad kan tolkas fel av leverantören vilket
kan leda till att det får göras om eller att tidsplanen inte kan hållas
och eventuellt till rättegång.
Otvetydighet
- Om specifikationen är otvetydig är alla parter överens om vad
varje krav innebär. Om kund och leverantör har olika uppfattningar om ett
kravs betydelse och detta inte upptäcks i tid riskerar leverantören göra
om mycket eftersom felet kan bli stort då många krav beror på varandra.
- Risken för kunden är att en del krav kommer att uteslutas ur
projektet.
Konsistens
- Konsistens innebär att inga delar av specifikationen är i
konflikt. Om specifikationen inte är konsistent kan en grupp av krav
motsäga en annan. Detta kan leda till att även om alla nödvändiga krav är
specificerade och trots att de är otvetydiga och korrekta så riskerar
leverantören ge ut fel produkt.
- Kundens risk är att den får en helt annan produkt än denne
förväntat sig.
5.
Användbarhetsproblem
Funktionella krav
Aktörer
Kvalitetskrav
Mål med systemet
Kostnader och risker
Rättningsmall:
1. 0.5
poäng för varje rätt svar, dock max 1.5 poäng.
2. 1
poäng för varje rätt svar, dock max 2 poäng.
3. Följande
saker ger 0.5 poäng:
- Mötet ska ske effektivt.
- Är man inte förberedd finns risk att alla defekternas inte tas
med.
- Är man inte förberedd finns risk att nivån på hur allvarliga de
defekterna inte blir rätt
Uppgiften ger dock
max 1 poäng.
4. 1
poäng för varje rätt delsvar, dock max 1 poäng per rubrik.
5. 0.5 per rätt svar och 0.5 avdrag för fel svar. Max
poäng 1.5, minsta poäng -1.5.