Tentaproblem 1
Förklara
kravhanteringsprocessen enligt Karlssons modell.
Bedömningsmall
För full poäng
skall Karlssons spiralmodell med följande nyckelord
Ovanstående
nyckelord ska förklaras på ett tillfredställande sätt.
Det ska även finnas
med att processen kan ses utifrån två olika vinklar, kundens respektive leverantörens,
samt en förklaring på skillnaderna mellan de två olika synvinklarna.
Lösningsförslag
Karlssons spiralmodell
Samla in krav
Insamlandet av
krav ska ge en övergripande bild av hur systemet ska se ut. Det ska även ge en
god information till leverantören om hur domänen som systemet skall användas i
ser ut. Det finns flera svårigheter som är relaterade till kravinsamlingen. De
vanligaste är:
Dokumentera krav
Dokumentationen
ska ske i kravspecifikation, kravdatabas eller
liknande så att kraven är lättöverskådliga. Kvalitet på dokumenten är viktig då
dessa ligger till grund för kontrakt mellan leverantör och kund, kommande
utveckling samt verifiering av systemet.
Validering av krav
Validering syftar
till att fortlöpande säkerställa att kraven är korrekta och att alla
intressenter har samma bild av kraven.
Ett vanligt sätt att
validera kraven är genom att inspektera dem och på så sätt upptäcka defekter.
Ett annat sätt kan vara att bygga en prototyp.
Prioritera krav
Prioritering av
krav är viktigt för att få ett så effektivt sätt att arbeta på som möjligt. Då
det ofta finns krav som är viktigare för systemet än andra kostar det bara tid
och pengar att utveckla applikationer som inte kommer att användas.
Planering och förvaltning av krav
Planering av krav
ska ge en överblick i vilken version av systemet som kraven ska finnas med i. Förvaltningen
sker under hela utvecklingsprocessen, för att bl. a.
säkerställa att alla i processen vet vilka krav som gäller. Här görs även en uppskattning
av hur mycket tid och pengar som krävs om ett krav skall ändras.
Leverantörens synvinkel
Kravhanteringsprocessen
skall tydliggöra kundens och andra intressenters nuvarande och framtida behov.
Processen skall även gen nya idéer till företaget.
Kundens synvinkel
Det nya systemet
skall tillgodose de krav och förväntningar kunden har. Det skall även ge en
teknisk lösning som ligger före konkurrenterna.