Class WindowControls


  • public class WindowControls
    extends java.lang.Object
    Avancerade finesser för ett SimpleWindow.
    • Field Summary

      Fields 
      Modifier and Type Field Description
      static int KEY_EVENT
      Betyder att en tangent tryckts.
      static int MOUSE_EVENT
      Betyder musklick.
      static int TIMEOUT_EVENT
      Betyder att inget hände (musklick eller tangenttryck) inom angiven tid.
    • Method Summary

      All Methods Instance Methods Concrete Methods 
      Modifier and Type Method Description
      void addSprite​(Sprite s)
      Lägg till en Sprite-figur till detta fönster.
      void drawImage​(java.awt.Image image)
      Ritar en bild, placerad i pennans aktuella läge.
      java.lang.String input()
      Visar en inmatningsruta och låter användaren skriva in en text.
      void setAutoUpdate​(boolean on)
      Stänger av (eller sätter på) automatisk uppdatering av fönsterinnehållet.
      void setFontName​(java.lang.String name)
      Ange typsnitt.
      void setFontSize​(int size)
      Ange textstorlek.
      void setMouseVisible​(boolean visible)
      Ställ in om muspilen ska synas eller inte
      void update()
      Uppdaterar fönstrets innehåll på skärmen.
      int waitForUserInput​(long timeout)
      Vänta på inmatning (musklick eller tangenttryckning).
      • Methods inherited from class java.lang.Object

        clone, equals, getClass, hashCode, notify, notifyAll, toString, wait, wait, wait
    • Method Detail

      • setFontSize

        public void setFontSize​(int size)
        Ange textstorlek. Normal storlek är ungefär 14.
      • setFontName

        public void setFontName​(java.lang.String name)
        Ange typsnitt. Exempel som fungerar på alla datorer är Font.SERIF, Font.SANS_SERIF och Font.MONOSPACED.
      • addSprite

        public void addSprite​(Sprite s)
        Lägg till en Sprite-figur till detta fönster. Notera att figuren inte visas förrän den ges en position (med moveTo eller moveMidTo).
      • input

        public java.lang.String input()
        Visar en inmatningsruta och låter användaren skriva in en text.
        Returns:
        texten som användaren matat in
      • waitForUserInput

        public int waitForUserInput​(long timeout)
        Vänta på inmatning (musklick eller tangenttryckning). Metoden kan, om man vill, vänta en begränsad tid.
        Parameters:
        timeout - anger hur länge (i millisekunder) vi ska vänta på inmatning
        Returns:
        ett tal som berättar vilken sorts inmatning som hände: MOUSE_EVENT om vi fick ett musklick, KEY_EVENT om vi fick ett musklick, eller TIMEOUT_EVENT om tiden löpte ut.
      • drawImage

        public void drawImage​(java.awt.Image image)
        Ritar en bild, placerad i pennans aktuella läge. Pennans läge påverkas inte.
        Parameters:
        image - bilden som ska visas i fönstret
      • setAutoUpdate

        public void setAutoUpdate​(boolean on)
        Stänger av (eller sätter på) automatisk uppdatering av fönsterinnehållet. Normalt (i ett nyskapat fönster) är dessa automatiska uppdateringar på, så att ritoperationer direkt avspeglas på skärmen. I program med intensiva animeringar kan automatiska uppdateringar ge upphov till flimmer. Då kan man anropa setAutoUpdate(false) och sedan anropa update() då fönsterinnehållet är redo att visas. På så vis undviker man att halvfärdiga ritresultat flimrar förbi på skärmen.
      • update

        public void update()
        Uppdaterar fönstrets innehåll på skärmen. Normalt görs detta automatiskt, men om man anropat setAutoUpdate(false) måste programmet uttryckligen anropa update() vid en lämplig tidpunkt.
      • setMouseVisible

        public void setMouseVisible​(boolean visible)
        Ställ in om muspilen ska synas eller inte
        Parameters:
        visible - true om muspilen ska synas, false om den ska döljas