Robotinl�rning
En robots nuvarande
problemst�llning �r f�r tillf�llet
� Var �r jag, var ska jag och vad ser jag?
� Hur skall jag kombinera detta till n�got vettigt?
Robotinl�rning �r en adaptiv process som kombinerar indata
fr�n sensorer till utdata till effektorer och som f�rb�ttrar robotens
prestation allteftersom tiden g�r
Varf�r Robotsimulering?
�
Kostnadseffektivt |
N�r v�l simulatorn �r byggd kan m�nga anv�nda den |
�
Till�ter misstag |
Inga dyra robotdelar kan g� s�nder |
� Ger en f�rsta f�rst�else |
Simulatorn utreder problematiken kring
robotstyrning och inl�rning |
� Snabbare inl�rning |
Inl�rningsalgoritmer kan l�ra sig i simulerad tid |
V�r Simulator �r
� Objektorienterad
� Skriven i java
� Arbetar i realtid
� Skalbar �ver n�tverket
� Flexibel (Inl�rningsalgoritmen kopplas till roboten)
� Utbyggbar med nya komponenter
Simulatorns delar och kommunikation
Grafiskt Gr�nssnitt
Roboten Khepera
�
Flera kommunikationsalternativ �
Relativt
Billig �
Bra
utbyggnadsm�jligheter �
Liten �
68030 processor
Konstruerad
av Labratoire de Microinformatique
Kommunikation med Kheperan
Styrprogrammet kommunicerar med den inbyggda
kommandotolken i Kheperan
Sensorer
Sensorer m�ter n�gon aspekt av omgivningen och
omvandlar dessa till ett eller flera reella tal
� Fotosensor |
M�ter ljus fr�n lampor |
� Avst�ndssensor |
M�ter avst�nd till objekt |
� N�rhetssensor |
M�ter reflekterat ljus fr�n n�rbel�gna objekt |
� Kompass |
Bed�mer riktningen p� den robot den sitter p� |
� GPS |
Bed�mer positionen av roboten den sitter p� |
� Kartograf |
Ger en bild av hur omgivningen ser ut |
Effektorer
Effektorer p�verkar omgivningen p� n�got s�tt
� Tv�hjulsmotor |
Ger roboten den sitter p� en hastighet och en riktning med programmerbar acceleration och maxhastighet |
� Lampa |
Genererar ljus |
� Lysdiod |
Genererar lite mindre ljus |
Exempel p� en sensor och en effektor
Fotosensor m�ter ljus fr�n lampor i omgivningen enligt:
Tv�hjulsmotorn p�verkar robotens hastighet och riktning
enligt:
Med en maximal
hastighets�ndring mellan tv� updateringar som avg�rs av accelerationen
Kartobjekt
Kartobjekt �r de grundl�ggande byggklossarna f�r att
skapa en bana i robotsimulatorn.
Ett kartobjekt kan ha: �
Ett annat kartobjekt kopplat till
sig �
En eller flera effektorer �
En eller flera sensorer
Ett kartobjekt har:
� ett material
� en r�relse
� en polygon
Exempel p� kartobjekt �r lampor, bollar och v�ggbitar
Aggregationsmodell fr�n klassen robot
Brister i simulatorn
� Simulatorn fungerar bra men �r lite l�ngsam n�r det finns m�nga objekt p� sk�rmen
� Kollisonshantering �r inte komplett och hanterar ej rotations�ndringar
� M�nga sensorv�rden �r utr�knade fr�n f�renklade algoritmer
� Simulatorn kan bara k�ra i realtid
� Man kan inte konstruera nya robotar utan att kunna java
� Vissa av Kheperans kommandon �r inte implementerade
� Kommunikationen �ver RS-232 med den riktiga Kheperan �r inte gjord �n
Positivt med Simulatorn
� Programmet har ett grafiskt gr�nssnitt som g�r det l�tt f�r anv�ndaren att testa en robot
� Det �r l�tt att skapa ett nytt styrprogram (om man kan Java)
� Det �r m�jligt att definiera en ny robot genom att bara skapa ett par nya klasser.
� Programmet kan l�tt ut�kas i funktionalitet genom att definiera nya sensorer eller effektorer
� Nyb�rjare kan koppla p� extra sensorer som underl�ttar styrning och inl�rning (ex. GPS och Kompass)
� Skalbarhet genom att utnyttja flera datorer m�jligg�r st�rre projekt
Tack!