Master Thesis Presentation: Spel för lärande - Simulering av en projektkurs i programvarusystem

Date: June 04, 2009 (Thursday) at 13:00

Staffan Åberg presenterar sitt examensarbete "Spel för lärande - Simulering av en projektkurs i programvarusystem".

Opponenter:


Examinator:
Martin Höst

Sammanfattning:
Detta examensarbete har simulerat kursen Programvaruutveckling för Stora System (PUSS) som ett spel för lärande. PUSS är en projektkurs där 17 personer vidareutvecklar en telefonväxel genom att följa en utvecklingsmodell, TUP (Telecoms Utvecklingsmodellprogramvara) som liknar vattenfallsmodellen. Under nio veckor skapas ett antal dokument som resulterar i kod som slutligen testas på en målmaskin. För att simulera detta gjordes en enkel avskalad modell där de 17 personerna representeras av figurer uppdelade i fyra grupper. Genom att prioritera tid för varje vecka och varje utvecklingsgrupp delades teorifrågor ut. När användaren sedan förflyttar sig i spelmiljön mellan de olika grupperna får användaren besvara dessa teorifrågor tills veckan är slut och det är dags att prioritera tid för nästa vecka. Under de nio veckorna händer även andra aktiviteter som planering, granskningar och samtal med experter. Kursen modellerades som ett spel eftersom spel är engagerande och gör att användaren lättare tar till sig det som skall läras ut. Simuleringsspel har visat sig vara speciellt lämpade för detta eftersom de visar en detaljerad situation ifrån verkligheten.

Denna modell utvecklades dels med en spelmotor som heter EasyWay som är ett gratis javabibliotek där det redan finns metoder för att flytta bilder, så kallade sprites, och fånga upp när dessa sprites stöter in i varandra. Med denna spelmotor skapades en kontorsmiljö där de olika grupperna ritades upp och användarens karaktär kunde flytta sig omkring i. Den andra delen av spelet bestod av tabeller, textrutor och pop up-fönster skapade i Swing. I dessa komponenter prioriterades tid, besvarades teorifrågor och bestämdes vilken typ av aktivitet användaren skulle utföra. I dessa visades även granskningskommentarer och introduktionstext.

För att verifiera spelmodellen utfördes en utvärdering av spelet av fem studenter. Studenternas svar på teorifrågor innan och efter spelet tydde inte på någon förbättring i deras kunskaper om PUSSkursen. Däremot visade en enkätstudie att studenternas självuppfattning hade ökat från innan spelet spelades till efter. Övriga kommentarer visade även på att studenterna engagerades av spelet. Studenternas kommentarer tillsammans med examensarbetarens erfarenhet av utveckling av spelmodellen resulterade i förslag till vidareutveckling som till exempel ökad användarvänlighet, utökad databas med teorifrågor och granskningskommentarer samt bättre design.

Last modified Dec 9, 2011 12:57 pm by Mikael.Antic@cs.lth.se

0366