Lunds Tekniska Högskola 2005-03-02
Kravhantering
ETS170
Grupp K Josef
Granqvist (d00jgr)
Majk
Kruszewski (e04mkr)
Erik
Wiktorin (d00ew)
Syftet är att
allmänt orientera sig kring marknadsdrivna projekt.
a)
Räkna
översiktligt upp skillnader mellan kravhanteringen i marknadsdrivna projekt och kontraktsdrivna
projekt! (4 p)
b)
Förklara
mer ingående hur och varför marknadsdriven kravhantering skiljer sig från
kontraktsdriven kravhantering med hänsyn till följande områden.
i.
Kravprioritering
(2 p)
ii.
Kravens
livstid (2 p)
iii.
Tolkning
av krav (Interpretation of Requirements)
(2 p)
a)
Översiktligt:
För 4 p krävs att svaret innehåller minst 4 av följande 13 skillnader (tabell
från [Ka 2] s 6). Även andra skillnader kan accepteras.
Marknadsdrivna projekt |
Kontraktsdrivna projekt |
|
|
Många kunder |
En eller få
kunder |
Många
konkurrenter |
Inga konkurrenter |
Stor frihet i
val av innehåll |
Inget/kontrakterat
val av innehåll |
Stor frihet i
val av leveranstid |
Inget/kontrakterat
val av leveranstid |
Stor frihet i val
av prissättning |
Inget/kontrakterat
val av prissättning |
Huvudsakligt
mål: Tid till marknad |
Huvudsakligt
mål: Uppfylla en spec. |
Framgångskriterier:
Försäljning, marknadsandelar, lönsamhet. |
Framgångskriterier:
Acceptans, tillfredsställelse. |
Flera på
varandra följande releaser |
En release,
sedan underhåll |
Ofta mindre
formell specifikation |
Kontrakt mellan
beställare och utförare |
Ofta inte kända
eller identifierabara kunder |
Ofta kända och
identifierabara kunder. |
Liten närhet
till kunderna |
Stor närhet
till kunderna |
Process:
Hantera ström av krav, priotritering, konstnadsestimering, releaseplanering |
Process:
Insamling, modellering, validering, konfliktshantering |
Utvecklarnas
relation till produkten är långsiktig |
Utvecklarnas
relation till produkten är kortsiktig (ofta till projektet är slut) |
b)
Ingående:
Här gäller det dels att inse var skillnaden ligger (1 p per område) och visa
förståelse för varför (1 p per område).
i.
I marknadsdrivna projekt spelar
prioriteringen en större roll. Medan det i kundspecifika projekt oftast gäller att nå vissa på förhand
uppsatta mål, gäller det i marknadsdrivna projekt å andra sidan att prioritera
vilka mål man hinner nå i förhållande till time-to-market. Kontraktsställaren
kan välja när produkten är klar – exempelvis att inte bli nöjd förän alla krav
är mötta – medan det för en marknadsprodukt är utvecklarna som genom
prioritering bestämmer vilka krav som ska uppfyllas.
ii.
I marknadrivna projekt är kraven mer långsiktiga. De marknadsdrivna produkterna släpps i
flera releaser med växande funktionalitet. Produkten som släpps på marknaden har
ofta större behov av vidareutveckling på grund av exempelvis
marknadsanpassningar och funktionskomplettering efter market-impact-analysis. (Detta
härör oftast från eventuella prioriteringsanpassningar i hänsyn till
time-to-market.) Man är således inte färdig med kraven när man släppt
produkten, de kan exempelvis förändras eller förädlas.
iii.
Det är större risk för kravmisstolkningar i
marknadsdrivna projekt. I
marknadsdrivna projekt är risken större för missförstånd vid skapande och
tolkning av krav, främst på grund av att det är svårt att identifiera kunden. I
kundspecifika projekt finns det ofta utvecklare med domänexpertis (så kallade super-designers) vilket är svårare i marknadsdrivna
projekt där domänen är mer spridd och varierad.