Markus Nilsson,
d01mni
Jonas Klintberg,
d01jkl
Stefan Ekenberg, d01se
a) Vilka skillnader finns det mellan
marknadsdriven produktutveckling och kundspecifik kontraktsdriven
produktutveckling som har betydelse vid behovsanalysen? Ge två exempel och ange
vad dessa har för betydelse vid behovsanalysen. (4p)
b) Ett sätt att dela in krav vid
behovsanalysen är att dela upp dem i tre kategorier av krav nämligen sensationella
krav, normala krav, förväntade krav (Cohen 1995). Redogör vad dessa innebär och
ge exempel på ett av varje sort. (3p)
Vid produktutveckling
måste man efter behovsanalysen ta reda på vilka behov som är viktiga för kunden/kunderna.
Detta kan man göra genom att prioritera behoven efter olika attribut med hjälp
av olika prioriteringsmetoder.
c) Nämn två av dessa samt ge en för- och
nackdel för vardera. (3p)
a)
Exempel på lösning:
1. Vid kundspecifik
kontraktsdriven produktutveckling har man en eller ett fåtal kunder medans man vid marknadsdriven produktutveckling har många.
Vid en
behovsanalys vid marknadsdriven produktutveckling måste man ta hänsyn till många
olika kunder och deras önskemål och avgöra vilka man ska tillfredsställa. Vid
kontraktsdriven produktutveckling så behöver man istället endast tillgodose en
kunds önskemål och slipper således prioritera.
2. Vid
kundspecifik kontraktsdriven produktutveckling så har man en känd och
identifierbar kund medans man vid marknadsdriven
produktutveckling ofta inte känner till vilka kunderna är.
Vid en behovsanalys
vid marknadsdriven produktutveckling är det svårare att få fram behoven då man
inte enkelt kan fråga kunderna, marknadsavdelningen blir då typiskt substitut
för kunden och eliciteringstekniker som t.ex. brainstorming
används. Vid kontraktsdriven produktutveckling så har man möjlighet att direkt prata
med kunden.
Studenten ska ha
tagit fram två skillnader samt motiverat dem. (2x1p).
Studenten ska ha angett
två korrekta exempel (2x1p).
b)
Exempel på lösning:
Sensationella
krav är sådana krav som kunden utrycker ett ”wow” åt,
det vill säga något som kunden inte hade förväntat sig av produkten. Kunden får
genom dessa krav behov tillgodosedda som de inte viste att de hade.
Ex: Tv som har surround 5.1 ljud
Normala krav är
sådana krav som kunden uttalat i form av behov, dessa krav är relativt lätta
att identifiera.
Ex: Tv med Widescreen
Förväntade krav
är sådana krav som är förväntade av kunden och som är triviala så att de ofta
inte blir uttalade. Är dessa krav inte uppfyllda så leder detta till minskad
tillfredställelse med systemet men om de är uppfyllda leder de ej till ökad tillfredställelse.
Ex: En tv som
levereras utan fjärrkontroll.
Svaren ska visa
att studenten har förstått vad som menas med de tre olika kravtyperna.
(3x0.5p)
Studenten ska ha
gett exempel på vardera kravtyp.
(3x0.5p)
c)
Exempel på lösning:
Kategorisering:
Man prioriterar krav med hjälp av en skala t.ex. kan
man prioritera mellan ett och fem.
Fördelen med
kategorisering är att det inte kräver verktygsstöd.
Nackdelen är att
det är lätt att alla får den högsta prioriteten.
Parvisa
jämförelser: Varje krav ställs mot ett annat krav med frågan vilket är
viktigast och hur mycket?
Fördelen med parvisa jämförelser är att alla krav ställs mot varandra
vilket får till följd att de får en inbördes ordning och alla kan således inte
vara viktigast.
Nackdelen är att
det kräver ett dyrt verktyg för att vara effektivt.
Studenten ska ha
nämnt två olika prioriteringsmetoder. (2x0.5p)
Studenten ska ha
gett för- och nackdelar för dessa två. (2x2x0.5p)
Referenser
Ka2 kap. 5 & 6