Inköp av ett Felrapporteringssytem.
Ett företag har
beslutat att man vill byta ut felrapporteringssystemet som används i
utvecklingsprocessen. Hundratals anställda som jobbar med mjukvaruutveckling
arbetar dagligen med systemet. Anledningen till att man vill byta ut det är
bland annat för att det är svårt att använda, är långsamt och inte helt
anpassat till de processer som man använder. Det finns flera produkter på
marknaden som kan tänkas passa in. För att välja rätt ska ett kravdokument
utarbetas.
a)
Vad är
detta för typ av projekt? (2p)
b)
Vilken
nivå på kraven är mest lämplig för ett projekt av den här typen? (2p)
c)
”Pilot
experiments” är i det här fallet särskilt lämplig som metod vid insamlingen av
kraven och vid validering. Varför? (3p)
d)
Om
man ska göra en kostnad/förtjänst (cost/benefit)
analys i det här fallet. Vilka faktorer (”hard and
soft factors”) bör finnas med? (3p)
Bedömningsmall:
a)
COTS Tools. (2p)
b)
Produktnivå.
Man vill ha en lista med ”features” som man kan jämföra med produktspecifikationer
av produkterna som finns på marknaden. (2p)
a)
Vid elicitering: I det här fallet finns ju färdigutvecklade
system som dessutom går att få prova gratis. Det vore dumt att inte utnyttja
möjligheten att använda dessa som ”prototyper” vid insamlingen av kraven. Man kan
lätt identifiera krav genom att på det här sättet upptäcka brister i
applikationerna.
Vid validering: Det finns stora risker i sådana här projekt som kan bli
kostsamma då det krävs att organisationen och processer anpassas till det nya
verktyget. Om verktyget inte riktigt passar in kan man vålla stor skada genom
att introducera det. Det är därför väldigt viktigt att man testar det i förväg,
för att validera att det verkligen är det här man behöver.
Bedömning: Man bör beskriva fördelar vid både elicitering
och validering här för att få full poäng.
c)
Några
”Hard Factors” är:
·
Utbildning
av personal
·
Leverantörens
pris.
·
Användarnas
tids- och effektivitetsvinst
Några ”soft factors” är:
·
Användarnas
tillfredställelse. Underlättar utvecklingsarbetet, leder till ökad
tillfredställelse hos användarna (utvecklare/testare).
·
Kvaliteten
på de egna produkterna. Om man underlättar felrapporteringen och förbättrar
processerna bör kvaliteten på det man utvecklar öka.
Det kan tänkas finnas flera… 1 poäng för varje rimlig faktor.