a)
När ett system skall
valideras utförs tester av olika slag. Det är uppenbart att funktionaliteten är
viktig att testa. Tex. Ett ordbehandlingsprogram som inte klarar av klippa och
klistra är värdelöst. Det finns dock fler kvalitetsrisker som bör testas. Nämn
dessa och förklara kort vad de innebär.
b)
För att använda de
resurser som är avsatta för testning av systemet bör de olika kvalitetsriskerna
tilldelas olika mkt resurser baserad på vilken prioritet de har. Ange vad man
ska tänka när man prioriterar riskerna. Ange även en metod för att underlätta prioriteringen.
c)
Vad kan man göra för att
förebygga risker och vad bör man göra för att hantera en risk som kan uppkomma.
d)
Vilka risker och
hanteringen av dessa bör projektledningen planera för i ett mjukvaruprojekt. Gruppera dessa risker och förklara kort en fråga för varje
risk som man kan ställa sig vid planering av risken.
a)
b)
Den prioritet en kvalitetsrisk har beror på, i vilken omfattning risken kan
påverka kundens och användarens uppfattning av systemets kvalitet. Därför bör
man tilldela resurser till test av ett problem efter hur allvarlig dess effekt
är för kunden/användaren. För att underlätta prioriteringen bör man använda sig
av en metod som lättare åskådliggör alla faktorer t.ex ”quality grid” se sid 226.
c)
Ett sätt att minska
riskerna är bättre definierade krav. Kraven kan definieras bättre genom att öka
och sprida kunskapen inom projektet. Granskningar bör därför göras tidigt för
att dels elicitera bättre krav och dels modifiera
kravsorten så att riskerna minskas. Man kan dela upp systemet i självständiga
delar och isolera de delar som är möjliga risker så att om olyckan är framme
och någon av dessa delarna slutar fungera så kan det åtgärdas genom att t.ex. starta om de delarna. På så sätt får man ett robustare
system trots riskerna eftersom de hanteras och samtidigt så kan andra delar av
systemet fungera trots att någon del har kraschat.
d)
a)
0,5 poäng för varje rätt risk med rätt förklaring. Dock max 3 poäng på
denna uppgift. (3P)
b)
0,5 poäng för rätt svar och 0,5 poäng för ett exempel. (1P)
c)
1 poäng för vad som kan göras för at förebygga en risk och 1 poäng för hur
en risk kan hanteras. (2P)
d)
0,5 poäng för varje risk sort och 0,5 poäng för varje
rätt fråga. (4P)