Tentauppgift 5, grupp
M
Elisabeth, Guri och Oskar, studenter vid LTH, har precis
fått i uppgift att programmera ett system för styrning av en automatisk
tennisbollsmatare. Kraven på
tennisbollsmataren har samlats in av läkarstudenter och är sålunda bristfälliga,
vilket gruppen vet om, men läkarstudenterna är vana tennisspelare och de vet
precis vad de vill ha ut av de färdiga produkterna.
Man vet följande om den maskin som systemet skall
kontrollera:
-
En korg med bollar som också fungerar som en våg.
-
En funktion som efter varje avfyrning matar in en boll
i taget in i ett avfyrningsrör.
-
En fjäder som spänns (hårdheten reglerbar) och skjuter
i väg en boll obegränsat långt ut ur avfyrningsröret.
-
En timer som reglerar avståndet (i tid) mellan
utskjutna bollar.
Kravspecifikationen:
1) De
hårdast utskjutna normalhårda tennisbollarna skall landa 10 meter längre bort än de lösast utskjutna bollarna
och det skall finnas tre lägen
däremellan.
2) Maskinen
skall säga till när bollarna i
korgen är slut.
3) Maskinen
skall kunna skjuta ut bollar med 5x
sekunders mellanrum, 1 < x < 6.
Frågor:
a)
Nämn en lämplig eliciteringsteknik för att hämta tillräcklig
information om maskinen och en lämplig teknik för att komplettera
kravspecifikationen. Motivera. 1 poäng.
b)
Krav 1 saknar tydligt ett av följande kvalitetsattribut:
Precist
Verifierbart
Genomförbart
Spårbart
Förklara vilket och varför. 1 poäng.
c)
Under eliciteringsprocessen inser Elisabeth, Guri och Oskar att
de nog kan hoppa av vardagstristessen på LTH och tjäna sitt levebröd genom att
sälja tennisbollsmatare.
De överger helt och hållet den ursprungliga planen och
börjar fila på en helt ny produkt. En stor internationell kedja som säljer allt
inom sportartiklar är intresserade av idén och erbjuder riskkapital om de får
ensamrätt på försäljning av produkten. Elisabeth, Guri och Oskar tackar ja. Vid
det här laget har man undersökt marknaden och förstått att konkurrensen är
relativt liten och att de potentiella köparna är mer intresserade av kvalité en
pris.
Behöver de studera marknadsdriven eller kontraktsdriven
produktplanering? Joachim Karlsson beskriver i en av sina rapporter skillnader
mellan marknadsdriven och kontraktsdriven planering. Motivera ditt val med 6 faktorer
som förklarar skillnader däremellan. Varje faktor ska kortfattat motiveras med
en förklaring som kopplar teorin till det här specifika fallet. 6 poäng.
d)
Elisabeth, Guri och Oskar har hyrt ett kontor och köpt in en
dator för utveckling av programvaran till bollmataren. Produktionen av
maskinerna ska man outsourca till tredje part.
Efter att ha gjort laboration 2 i kravhanteringskursen vill
Oskar köpa in en avancerad och kraftfull kravhanterings-mjukvara.
Hjälp Elisabeth och Guri att med två argument övertyga Oskar
om att det inte är en bra idé. 2 poäng.
Svar:
a)
maskinen:
Dokument studier: För att lära sig om alla maskiners
funktioner, inputs och outputs.
Kravspecifikationen:
Intervju: För att tennisspelarna på ett mer utförligt sätt
kan förklara precis vad de är intresserade av.
Om studenten väljer en annan teknik ska det på ett
trovärdigt sätt förklaras att det är tillräckligt för att erhålla all nödvändig
information.
b)
Precist:
Det framgår inte hur långt bollarna ska skjutas, bara hur
långt mellanrum det ska vara mellan den som går längst och den som går kortast.
Rätt svar ger en poäng.
c)
Marknadsorienterad
produktplanering
Korrekt beskriven faktor med förklaring ger en poäng. Faktorer
som inte är exakt överensstämmande med tabellen i Karlssons rapport ges poäng
om de har samma andemening.
Många kunder:
Sinsemellan oberoende kunder över hela världen
Många konkurrenter:
Som talet är uppställt föreligger det ingen stor
konkurrens på marknaden men den existerar. I motsats till i det kontraktdrivna
fallet.
Stor frihet i val av
innehåll: Grundkravet är att bollar ska skjutas ut. Utöver det finns det
många olika sorters funktioner som kunden skulle kunna uppskatta
Stor frihet i val av
leveranstid: Ingen väntar på produkten eftersom den ska säljas till
hittills ovetande kunder
Stor frihet i
prissättning: Produkten är en maskin som säljs för att användas av
privatpersoner och tennisklubbar under en lång tid och priset är inte av
avgörande betydelse för framgången.
Huvudsakligt mål:
Lönsamhet genom att sälja en produkt på en världsvid
marknad. Tid till marknaden är alltså intressantare än att uppfylla en
specifikation. Kunderna har inga krav på produkten eftersom de inte har
beställt den.
Framgångskriterier:
Lönsamhet, volym och marknadsandelar. Företaget säljer sina produkter till
privata kunder och förtroendefrågor gällande acceptans och tillfredsställelse
är inte lika viktiga som i fallet med kontraktskunder där kunden är mer
medveten om vad den vill ha.
Flera på varandra
följande releaser: Nöjda kunder kommer att återkomma och då vilja ha ut mer
av det nya köpet än det första köpet.
Mindre formell
specifikation: Det föreligger inga på förhand
bestämda krav från kunderna.
Ofta inte kända eller
identifierbara kunder: Kunderna är i alla åldrar, av alla kön och från alla
länder där man spelar tennis.
Liten närhet till
kunderna: Produkten säljs via återförsäljare.
Process: Kraven
samlas in och prioriteras enbart ur Cost/Benefit-synpunkt.
Utvecklarnas relation
till produkten är långsiktig:
I dagsläget är det företagets enda produkt.
d)
Tänkbara förslag är:
Eftersom man ska utveckla ett förhållandevis litet system
och efter det bara göra uppdateringar av detsamma är det onödigt att ha ett
kraftfullt verktyg för kravhantering.
Eftersom man bara är tre personer i företaget är det onödigt
att ha en mjukvara som har tagits fram för att stödja stora
utvecklingsprocesser där många personer är inblandade.
Eftersom utvecklingen sker vid bara en dator borde det inte
vara några problem att ha en bra uppsikt över utvecklingen av systemet med mer
grundläggande metoder.
Två godkända svar ger en poäng vardera.
Övriga förslag som också syftar på att företagets
kravhanteringsprocess är för liten för att motivera köpet av en mjukvara ges en
poäng.