a) I Ka2 kan man läsa om Ansoffs fyra
övergripande strategier som kan användas för produktutvecklande företag för att
inrikta verksamheten. För nuvarande produkter är det marknadspenetrering och
marknadsutveckling. För nya produkter är det produktutveckling och
diversifiering. Beskriv fyra situationer då var och en av dessa strategier är
lämplig att tillämpa och nämn för varje strategi även ett exempel på ett
företag som använder strategin. Motiveringar krävs. (8p)
b) Nämn två svårigheter som kan förekomma när man i en marknadsdriven
situation försöker ta reda på kundernas behov och motivera varför. (2p)
a)
Marknadspenetrering:
Eftersom det innebär att försöka fortsätta sälja samma produkter till samma
marknadssegment som tidigare så passar det bra för ett företag som funnit sin
nisch och vill fortsätta i samma spår.
Ett företag som tillämpar denna strategi är Rolls Royce. De behöver inte
vidareutveckla produkten eftersom de har hittat sitt klassiska koncept och vill
inte heller marknadsföra sig mot andra grupper än sin nuvarande förnäma
kundkrets. De har ingen anledning att utveckla produkter för andra än denna
kundkrets.
Produktutveckling:
Strategin passar när man har ett specifikt marknadssegment som man finner
det lättare att sälja nya produkter till än att sälja befintliga produkter på
nya marknader. Man besitter kanske enbart på
domänkunskap inom ett specifikt marknadssegment.
Ett exempel på företag är Focal Point. De riktar
sig enbart till mjukvaruutvecklare stora nog för att
behöva automatisera prioritering av krav. De behöver därför inte marknadsföra
sig mot nya marknader och heller inte utveckla produkter för andra typer av
kunder. Däremot utvecklar de sin produkt för att kunna sälja uppgraderingar och
hävda sig gentemot sina konkurrenter.
Marknadsutveckling:
Eftersom marknadsutveckling innebär att sälja nuvarande produkter till nya
typer av kunder lämpar sig strategin väl om ett företag har produkter som det
tror att nya marknadssegment skulle kunna köpa om man marknadsför dem
annorlunda.
Carlsberg är ett exempel på företag som använt strategin när de skaffat sig
nya kunder till drycken Festis. Den såldes tidigare
mest till barn, men med häftiga reklamkampanjer och nya förpackningar nådde man
ett helt annat marknadssegment.
Diversifiering:
Strategin lämpar sig väl om ett företag ser möjligheter att skaffa sig nya
kunder genom att utveckla nya typer av produkter ämnade för marknader man inte
säljer till för tillfället. Det kan vara bra för att sprida finansiella risker
över tiden, genom att man garderar sig mot köpstyrkesvackor
hos ett visst marknadssegment.
Ericsson/Sony Ericsson är ett exempel på ett företag som utnyttjat
diversifiering. Man inriktade sig tidigare i huvudsak på att sälja sina
mobiltelefoner till affärsmän. Genom att utveckla nya produkter som tilltalar
andra grupper av köpare har man kunnat öka försäljningsvolymen.
b)
Exempel på svårigheter:
Förmågan att dokumentera och kommunicera varierar stort mellan olika
kunder. Detta kan leda till att man under behovsinsamlingen lyssnar främst till
dem som har bäst kommunikationsförmåga.
Det är vanligt att man får in lösningsförslag av kunden. Detta gör att det
kan vara svårt att ta reda på de egentliga behoven. För ett känt behov kan det
dessutom finnas mängder av lösningar och det lösningsförslag som har getts behöver
inte alls vara det bästa.
Ofta formuleras behoven inifrån det utvecklande företaget. Faran med detta
är att brister i insikter om marknadens behov kan leda till att marknaden inte
tilltalas av produkten.
a) 1 poäng per motiverad situation samt 1 poäng
per företag med godkänd motivering.
b) 1 poäng per motiverad svårighet.
[Ka2] s. 15-16, 45-47