Syfte:
Testa så att studenten
kan och har förståelse för de olika kvalitetskriterier som finns för en
kravspecifikation.
Uppgift a)
Vad menas med att
en kravspecifikation har spårbarhet både framåt och bakåt och varför är det
viktigt att ha?
(4p)
Svar:
Att ha spårbarhet framåt respektive bakåt betyder att man:
För att kunna verifiera att krav är korrekta behövs spårbarhet bakåt till det
tillhörande målet. Väl så viktigt är att ha spårbarhet från mål till krav för
att kunna säkerställa att det finns krav för alla mål. Spårbarhet framåt till
design och implementation är viktigt för verifiering att man verkligen implementerar
det som står i kravspecifikationen.
Lösningsmall:
1p. Svaret skall innehålla minst ett korrekt svar som beskriver vad spårbarhet
framåt är.
1p. Svaret skall innehålla minst ett korrekt svar som beskriver vad spårbarhet
bakåt är.
1p. Svaret skall innehålla en korrekt förklaring till varför det är viktigt
med spårbarhet framåt.
1p. Svaret skall innehålla en korrekt förklaring till varför det är viktigt
med spårbarhet bakåt.
Uppgift b)
Det finns flera andra viktiga kvalitetskriterier för en kravspecifikation.
Välj själv ut ytterligare fyra stycken och beskriv dem. (Observera att
motivering/förklaring för varje kvalitetskriterium krävs och att spårbarhet ej
får väljas).
(6p)
Svar:
På sidan 376-380 i Soren Lauesens bok förklaras tydligt olika
kvalitetskriterier. Vid varje kriterium krävs att studentens motivering/förklaring
visar på förståelse. Att t.ex. skriva: ”Kriteriet Correct är för att kolla så
att allt är rätt i kravspecifikationen”, är inte en godtagbar lösning då
studenten inte visar
förståelse. Svaret borde förklara att ett krav måste reflektera ett behov eller
förväntning, som kunden har, för att vara korrekt. Förståelse kan även visas
genom att kunna klargöra vilka svårigheter som finns med kriteriet.
Lösningsmall:
För varje korrekt kriterium ges 0.5p. Ytterligare 1p ges för korrekt motivering/förklaring
till kriteriet.