Syftet med
uppgiften är att kontrollera hur väl studenten är inläst på olika typer av eliciteringsmetoder. Vi har valt att jämföra de tre olika
metoderna, brainstorming, fokusgrupper och workshops.
Vi har valt just dessa tre eftersom de bygger på varandra och har man inte
riktig koll på metoderna är det lätt att blanda ihop just dessa.
Det finns många
likheter och kopplingar mellan eliciteringsteknikerna brainstorming, fokusgrupper och workshops. Beskriv de tre olika
metoderna var för sig och ange sedan likheter och skillnader mellan dem. (10 p)
Det finns många
sätt att utföra brainstorming. En variant kan vara att man sitter i en grupp
och talar öppet om ett system. En person skriver upp förslagen på en whiteboard
som sedan kan generera fler idéer. Det är viktigt att man inte förkastar eller
kritiserar några idéer även om de kan verka enfaldiga. Även väldigt flummiga
förslag kan komma att visa sig vara väldigt användbara eller leda till en annan
bra idé.
Vad det gäller
elicitering så gäller det att brainstorma kring
kraven för ett system och anteckna dessa. Man kan välja att efter
brainstormingen prioritera de olika idéerna för att välja ut de mest lämpliga.
En bra idé är att vänta med prioriteringen tills en dag efter mötet då man fått
sova på saken. Idéer som tidigare känts dåliga kan visa sig vara riktigt bra
med lite eftertanke.
En fokusgrupp börjar med att man bjuder in olika intressenter,
det vill säga tänkta användare, utvecklare, köpare, personal från
marknadsföringen och så vidare. Det är viktigt att alla intressentgrupper är
representerade. Sedan går man igenom nackdelarna med ett system och försöker få
fram olika idéer och önskningar som intressenterna har. Efter det försöker man
få fokusgruppen att ta fram krav på ett optimalt system. Fråga varför de tycker
att vissa saker är viktiga och när de skall användas. När detta är klart
skriver man ned alla förslag och prioriterar dem.
I en workshop
träffas utvecklare och användare för att analysera eller designa ett system. I
boken tar de upp två typer domain workshops och
design workshops.
I en domain workshop så sätter användare och utvecklare ihop
task descriptions, dataflow
diagrams eller aktivitetsdiagram som beskriver domänen. Experter kan även
tillfrågas men det är viktigt att de har en helhetsbild när de ger ut sin
expertis.
Design workshops går
ofta ut på att designa ett gränssnitt eller liknande. Utvecklare och användare
sitter tillsammans och designa. Då gäller det att vara aktsam så att man inte
designar ett system som endast lämpar sig för den representerade användaren.
Det är viktigt att kolla av med resten av användarna och titta tillbaka på en
task description så att man uppfyller dessa krav.
Metoderna övergår
lite i varandra och är lämpliga komplement till varandra. Bland annat så är de
första stegen i fokusgrupperna (när man går igenom
nackdelar och fördelar) ren och skär brainstorming. Fokusgrupper
kan ses som lite mer strukturerad brainstorming eftersom man metodiskt tar fram
kraven från olika intressenter.
Även workshops
övergår lite från brainstorming. Deltagarna representerar utvecklare och
användare och man fokuserar mer på en specifik uppgift än vid brainstormingen.
Man kan alltså säga att både fokusgrupper och
workshops är en mer strukturerad form av brainstorming.
Skillnaderna
mellan fokusgrupper och workshops är att alla
intressenter inte alltid behöver vara representerade i workshops. Fokusgrupper
är mer översiktliga på ett system medan workshopsen
fokuserar på ett specifikt problem.
Beroende på hur
väl rättaren anser att studenten har förstått de viktigaste delarna av de olika
teknikerna får han dela ut 2 poäng per teknik. Likheter och skillnader kan ge
studenten maximalt 4 poäng. Antalet stora skillnader och likheter ger 1 poäng.