Tentamensfrågor Grupp N v.3
-
- Vad är en heuristisk utvärdering och
vad skiljer det från ett användbarhetstest?
- Varför bör man inte förlita sig
enbart på en heuristisk utvärdering?
- Luesen använder i boken en definition av
användbarhet som förklaras med 5 användbarhets faktorer, 5 punkter. Vilka
är faktorerna och vad innebär de?
-
- Varför kan responstiden för ett
system räknas till kvalitetskraven/användbarhetskraven?
- Du ska köpa ett system som kan hålla
reda på dina finanser, göra kalkyler och investeringsbedömningar. Du har
vissa krav till utvecklarna och ett av dem handlar om hur länge man ska
behöva vänta på att en investeringsbedömning beräknas. Vad ska du tänka
på när du formulerar kravet och hur avgör du vilken nivå kravet ska
ligga?
Bedömningsmall
-
- I svaret bör finnas med att ett
heuristiskt test innebär en användbarhetsutvärdering av experter. Användbarhetsexperter
går igenom systemet, färdigt system eller en prototyp av något slag, man
kan även tänka sig pappersmodeller av en skärm t.ex,
och letar efter fel de kan hitta.(max 2p)
- Experter upptäcker och påpekar ofta
fel som egentligen inte finns för den verkliga användaren. Detta kan bero
på att experterna inte har full förståelse för hur användaren fungerar.(max
2p)
- Hänvisar till s. 255 i läroboken (1p
för 1 rätt, 2p för 3 rätt, 3p för 5 rätt)
-
- Responstiden hos ett system kan vara
orsak till stor irritation hos användaren och tillhör därför
användbarhetskrav.(1p)
- Kravet bör vara anpassat efter hur
många som kommer att använda systemet samtidigt, situationen systemet ska
användas i påverkar kravet, orealistiska krav kommer att få konsekvenser,
anpassa inte kravet efter marknaden utan motivera marknaden att anpassa
sig efter kravet, ange en procentsats som förväntas kunna få angiven responstid. Låt utvecklaren fylla i nivån på kravet,
de vet vad de kan prestera. Jämför med existerande system.(2p)