Markus Nilsson, d01mni
Jonas Klintberg, d01jkl
Stefan Ekenberg, d01se
Lauesen nämner i boken fem olika användbarhetsfaktorer
nämligen:
Ease of
learning, Task efficiency, Ease of remembering, Subjective satisfaction och
Understandability.
a) Förklara vad de
olika faktorerna innebär. (5p)
Karlsson beskriver istället användbarhetsmålen Relevans,
Effektivitet, Tillgänglighet, Lärbarhet och Attityd.
b) För var och en av
Karlssons användbarhetsmål förklara hur de relaterar till Lausens faktorer
(glöm ej motivation). Om du inte anser att det finns någon relation så förklara
istället vad användbarhetsmålet innebär. (5p)
a)
Exempel på lösning:
Ease of learning är ett mått på hur lätt olika
användargrupper har för att lära sig systemet.
Svaret ska visa att studenten har förstått att faktorn
syftar på hur lätt systemet är att lära sig för olika användargrupper. (1p)
Exempel på lösning:
Task efficiency är ett mått på hur effektivt systemet är
för den vana användaren.
Svaret ska visa att studenten har förstått att denna
faktor syftar på effektivitet för vana användare. (1p)
Exempel på lösning:
Ease of remembering är ett mått på hur lätt det är för
lågfrekventa användare att komma ihåg hur systemet ska användas.
Svaret ska visa att studenten har förstått att denna
faktor syftar på hur lätt det är för sporadiska användare att minnas hur
systemet skall användas. (1p)
Exempel på lösning:
Subjective satisfaction är ett mått på hur subjektivt
tillfredställd användaren är med systemet.
Svaret ska visa att studenten har förstått att denna
faktor syftar på användarens inställning till systemet. (1p)
Exempel på lösning:
Understandability är ett mått på hur lätt det är att
förstå hur systemet fungerar ”under skalet”, dvs. hur systemet verkligen
fungerar.
Svaret ska visa att studenten har förstått att denna
faktor syftar på hur lätt det är för användaren att förstå vad systemet gör.
(1p)
b)
Exempel på lösning:
Relevans beskriver hur väl systemet stöder användaren i
dess uppgifter, vilket inte direkt mappar mot någon av Lauesen’s
användbarhetsfaktorer. En tänkt mappning skulle kunna vara mot Task efficiency,
men då denna fokuserar på hur effektivt systemet är för den frekventa
användaren istället för på relevanta funktioner är detta ingen bra mappning.
Studenten ska ha förstått att det inte direkt går att
mappa mot något av Lauesen’s användbarhetfaktorer, då fokus här ligger på hur
väl funktioner som finns i systemet stödjer användarens behov vilket inte finns
i någon av Lauesen’s faktorer. (1p)
Exempel på lösning:
Effektivitet beskriver hur effektivt användarna kan utföra
sina arbetsuppgifter vilket direkt kan mappas mot Lauesen’s Task efficiency,
vilket beskrevs i uppgift a).
Studenten ska förklara dels vad Karlssons användbarhetsmål
effektivitet innebär samt dito för Lauesen’s Task efficiency (om denna förklaring
gjorts i uppgift a) behövs den ej repeteras). Vidare ska studenten klara av att
göra kopplingen dem emellan. (1p)
Exempel på lösning:
Detta användbarhetsmål behandlar hur lätt det är för
användaren att komma åt nödvändig information. Den innehåller ofta krav på
faktorer såsom ergonomi och layout.
Studenten ska ha förstått att det inte direkt går att
mappa mot något av Lauesen’s användbarhetfaktorer, då dessa aspekter inte finns
bland någon av Lauesen’s faktorer. (1p)
Exempel på lösning:
Lärbarhet beskriver hur enkelt det är för användaren att
komma igång med systemet, vilket kan mappas mot Lauesen’s Ease of learning
vilket beskriver hur lätt det är att lära sig systemet, se a).
Studenten ska förklara dels vad Karlssons användbarhetsmål
Lärbarhet innebär samt dito för Lauesen’s Ease of learning (om denna förklaring
gjorts i uppgift a) behövs den ej repeteras). Vidare ska studenten klara av att
göra kopplingen dem emellan. (1p)
Exempel på lösning:
Detta användbarhetsmål beskriver användarens subjektiva
inställning till systemet, vilket kan mappas mot Lauesen’s Subjective
satisfaction vilket beskriver hur nöjd användaren är med systemet, se a).
Studenten ska förklara dels vad Karlssons användbarhetsmål
Attityd innebär samt dito för Lauesen’s Subjective satisfaction (om denna
förklaring gjorts i uppgift a) behövs den ej repeteras). Vidare ska studenten
klara av att göra kopplingen dem emellan. (1p)
Lauesen 6.6.5 s. 256
Karlsson Ka1 s.40-41