a) I vissa
avseenden kan marknadsdriven elicitering vara svårare än elicitering vid ett
kontraktsstyrt projekt. Beskriv fyra anledningar till detta. (4)
b) Beskriv en lämplig
situation att använda var och en av följande eliciteringstekniker i samt
motivera varför. Nämn även en risk med respektive metod.
i)
Ostrukturerad
intervju (3)
ii)
Brainstorming
(3)
a)
Exempel på
anledningar:
I ett
marknadsdrivet projekt finns det många kunder och därmed fler viljor att
tillfredsställa vilket leder till ett mycket bredare spektra av möjliga krav
som man måste prioritera mellan. I ett kontraktsstyrt projekt behöver man bara
uppfylla de krav som den ende kunden ställt.
En annan
svårighet i ett marknadsdrivet projekt är att det finns konkurrenter. Man måste
då ta hänsyn till vilka funktioner deras produkter har och utforma sina egna
krav med hänsyn till detta. I det kontraktsstyrda fallet finns det inga
konkurrenter som pressar fram nya krav.
När en produkt
ska säljas på öppna marknaden är det viktigt att få ut den tidigt för att den
ska vara het på marknaden och därför måste kraven utformas och prioriteras med
detta i åtanke. Vid ett kontraktsförfarande har man ofta större möjlighet att
prioritera utformande istället för tid.
Det kan vara
svårt att veta vilka som kommer att köpa en produkt på öppna marknaden. Är
målgruppen inte tydligt definierad så inses lätt att det är svårt att formulera
krav i och med att man inte helt och hållet vet vem man vill tillfredsställa.
När ett kontrakt finns skrivet ska man tillfredsställa den man skrivit kontrakt
med.
Vid
marknadsdriven utveckling har man mindre närhet till kunden och därmed
försvåras insamlandet av önskemål. T ex innehåller kanske den tänkta produkten
funktionalitet som under utvecklingstiden är sekretessbelagd.
Kontraktsutveckling sker ofta i nära samarbete med kunden varvid en dialog i
större utsträckning är möjlig.
b)
i)
Två möjliga situationer:
Ostrukturerad
intervju är väl lämpad till insamling av kunskap om hur man arbetar idag.
Metoden lämpar
sig även väl till att identifiera problem med nuvarande arbetssätt.
Motivering som gäller för båda:
Kunskapen ovan är
beskaffad på sådant sätt att den intervjuade användaren har lätt att förmedla
den muntligt till kravhanteraren. Genom att intervjun är ostrukturerad har
kravhanteraren god möjlighet att snappa upp sådant som denne annars hade missat
att fråga om.
Exempel på risker:
Det finns risk
för att man spenderar för mycket tid på oväsentligheter i och med att man inte
i förväg definierat tydliga intervjufrågor.
Det kan vara svårt att analysera all data man fått eftersom den intervjuade
användaren fått tala fritt och därmed gett omfattande och ostrukturerad
information.
Om man intervjuat
för få eller fel användare så kanske man fokuserar på de användarnas
intervjusvar och missar andra användares krav.
ii)
Möjlig situation:
Brainstorming
passar väl till att skaffa sig idéer om hur ett framtida system skulle kunna se
ut.
Motivering:
I och med att man
uppmanar alla deltagare att komma med idéer utan att de riskerar att bli
kritiserade kan man bland allt material finna riktiga guldkorn.
Exempel på risker:
Eftersom ingen
kritik framförs kommer massor av idéer att presenteras och eftersom mängden av
dessa är så stor kan det vara svårt att sålla ut de verkligt briljanta idéerna.
Man kan frestas
att på ett för tidigt stadium prioritera bort vissa idéer som i själva verket
senare hade kunnat visa sig vara lysande.
Är det inte rätt
personer som medverkar på brainstormingsessionen så kan resultat bli en stor
mängd idéer som fokuserar på fel saker.
a) För varje
godkänd anledning ges 1 poäng.
b) 1 poäng per godkänd situation. 1 poäng för tillhörande godkänd motivering.
Ytterligare 1 poäng för godkänd risk med metoden.
[Ka1] 24-28
[Ka2] 5-7
[Lau] 338-348