Lunds Tekniska Högskola 2005-02-01
Kravhantering
ETS170
Grupp K Josef
Granqvist (d00jgr)
Majk Kruszewski (e04mkr)
Erik
Wiktorin (d00ew)
Problemets syfte är att låta studenten utvärdera och på ett kreativt sätt
använda de båda datakravstilarna data model och virtual window.
Biblioteket Smörblomman i Jordbro har länge använt ett ålderdomligt, kortbaserat
system men ska nu datorisera hela utlånings- och återlämningsprocessen, i
försök att minska administrationstiden.
Den inhyrda konsulten Sofie Jensson ger ett kravutkast i form av en
datamodell:
Bibliotekarierna som ska använda systemet tar del av diagrammet så gott de
kan och ger följande feedback:
Hej Sofie,
Vi har tittat på dina diagram och håller med om att böcker, lån, exemplar och bibliotekarier ska vara med i systemet. Men kan du inte visa oss hur det ser ut på skärmen?
Vi vill se följande data:
- Relevant information om låntagarna, såsom namn, adress och medlemsnummer.
- Vilka böcker som är utlånade, till vem, datum för utlån och inlämning samt bibliotekarien som skött lånet.
- Vi har olika låntyper och vill kunna se hur många dagar varje bok får lånas. Ex. 14 dagar för kortlån och 30 dagar för långlån.
- Ha möjlighet att hitta en boks ISBN-nummer, författare, förlag, låntyp, m.m.
- Då vi har flera exemplar av nästan alla titlar har vi gett varje bok ett unikt nummer och vill vi se alla böckers nummer, titel och status (inne, utlånad eller på reparation).
Med vänliga hälsningar,
Małgozłata, Balthazar och Rut-Britt
a. Vad är fördelarna och nackdelarna med att
beskriva datakrav i datakravstilen data model? (2 p.)
b. Vad är fördelarna och nackdelarna med att beskriva
datakrav i datakravstilen virtual window? (2 p.)
c. Använd konsultens datamodell och
bibliotekariernas feedback till att skapa ett förslag i virtual window-stilen.
(6 p.)
a. Vad är fördelarna och nackdelarna med att beskriva datakrav i datakravstilen
data model?
(2 p.)
Som fördel vill vi att studenten påpekar att data model-stilen
är en väldigt precis beskrivning av data
och att den kan stå sig länge under projektfaserna (ända till implementeringsfasen
utan större modifikationer). (1 p.)
Nackdelar finns det många av, och det gäller att studenten visar att det
finns många och har förmåga att kunna urskilja användningsområdet (exempelvis
att denna stil kanske inte lämpar sig för validering från bibliotekarierna). (1
p.)
Några exempel på nackdelar:
·
E/R-modellen
kan vara svår att förstå,
·
Risk
för att en jättestor modell byggs upp i ett för tidigt skede och blir oapplicerbar.
·
Svårt
att bedöma en lämplig detaljnivå när man utformar modellen.
b. Vad är fördelarna och nackdelarna med att beskriva datakrav i
datakravstilen virtual window? (2
p.)
Exempel på fördelar:
·
Utmärkt
sätt för kunden att förstå systemdata.
·
Bra
sätt att kontrollera att de datamodeller och databeskrivningar man utgår ifrån
är tillräckliga.
·
Virtual window kan även användas som förslag till skärmbilder och är ett bra
designmellansteg.
·
Utvecklarna
kan på ett överskådligt sätt verifiera att systemet innehåller den
specificerade informationen.
Exempel på nackdelar:
·
Om
man inte är bekant med virtual window –stilen
kan det vara väldigt tidsineffektivt.
·
Oerfarna
utvecklare har en tendens att lägga in knappar, menyer, etc. och designar då GUI:t vilket INTE är meningen med en datakravstil.
c. Använd konsultens datamodell och bibliotekariernas feedback till att skapa
ett förslag i virtual window-stilen.
(4 p.)
Det finns många sätt att lösa denna uppgift. Vad
som är viktigt vid bedömningen är att all information från bibliotekariernas
kravlista är representerad tydligt. Det är trots allt detta som är styrkan hos virtual window. Vad
som inte får finnas med i lösningen är knappar, menyer etc. I boken har de i
och för sig med en rullgardinsmeny i sitt exempel på sid. 67, men de visar
endast där att det finns fler alternativ och inte hur ett eventuellt GUI ska se
ut. För full poäng krävs att all information är väldigt tydligt representerad,
att de strukturerat den på ett koncist, relevant och översiktligt sätt samt att
de visar tydligt att det inte är ett GUI förslag. Vi är medvetna om
subjektiviteten i frågebedömningen men tycker att den ger mycket utrymme för
studentens kreativitet och innovativa tänkande.
Ett lösningsförslag på virtual window.
Låntagare |
|
|
|
|
|
Namn: |
Per Persson |
|
|
|
|
Adress: |
Knallvägen 12 |
|
|
|
|
|
18434
JORDBRO |
|
|
|
|
MedlemsNr: |
3155 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lånade böcker: |
|
|
|
|
|
BokNr |
Titel |
Författare |
Utlånad den: |
Senast återlämnad den: |
Utlånad av: |
756 |
Moby Dick |
Herman
Melville |
2005-01-31 |
2005-03-20 |
Rut-Britt |
562 |
Da Vinci Koden |
Dan Brown |
2005-02-01 |
2005-02-15 |
Balthazar |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
Låntyp |
|
Långlån |
30 dagar |
Kortlån |
14 dagar |
Boktitlar |
|
|
|
|
|
ISBN-nr |
Titel |
Författare |
Låntyp |
Förlag |
… |
0-201-74570-4 |
Moby Dick |
Herman
Melville |
Långlån |
Albert Bonniers Förlag AB |
… |
0-325-54655-4 |
Da Vinci Koden |
Dan Brown |
Kortlån |
Albert Bonniers Förlag AB |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
Bokexemplar |
|
|
BokNr |
Titel |
Status |
756 |
Moby Dick |
Utlånad |
755 |
Moby Dick |
Inne |
754 |
Moby Dick |
Reparation |
562 |
Da Vinci Koden |
Utlånad |
… |
… |
… |