A.
Skånetrafiken har
bestämt sig för att skaffa en ny biljettklippare till Pågatågen.
I dagens läge kontrollerar konduktören biljettens manuellt och stansar sedan
biljetten om den är giltig. Skånetrafiken vill nu istället använda en
elektronisk biljettklippare som sköter kontrollen av biljetten automatiskt och
sedan på något sätt markerar biljetten som använd. Ett bra sätt som fungerat på
andra ställen i landet är att varje biljett har en streckkod som läses av den
elektroniska biljettklipparen och därför vill Skånetrafiken använda denna
teknik.
Din uppgift som
konsult är att ur denna beskrivning ta ut 8 krav, varav 4 funktionella och 4
kvalitetskrav, som sedan skall användas vid beställning av produkten. (8p.)
B.
Betrakta följande
krav
K1: Biljettklipparen
skall klara av att läsa alla biljetter utgivna av Skånetrafiken.
Resonera kring
detta krav:
Vem ligger risken hos?
Är det ett bra krav?
(2p.)
Svar:
A.
Funktionella
krav:
F1.
Biljettklipparen skall kunna läsa biljettens streckkod.
F2. Biljettklipparen
skall om streckkoden kunde läsas kontrollera att biljetten är giltig.
F3. Om F2
uppfylls skall biljettklipparen markera biljetten som använd genom att stansa
ett hål i den samt blinka grönt för att visa detta.
F4. Om F2 ej uppfylls skall biljettklipparen blinka rött och ge ifrån
sig ett pip för att visa detta samt ge anledning i displayen.
F5. Det skall
finnas möjlighet att läsa in biljetten manuellt.
F6.
Biljettklipparen skall ha en display.
F7.
Biljettklipparen skall vara sladdlös.
F8. Biljettklipparen
skall vara laddningsbar.
Kvalitetskrav:
K1. Laddningstiden skall vara mindre än 2 h.
K2. Vikten skall
vara mindre än 200 g.
K3. Batteriet
skall räcka i minst 8 h.
K4. Batteriet
skall ha en livslängd på minst 2 år.
K5. Biljettens
giltighet skall av läsaren kontrolleras på mindre än __ s.
K6. Biljettklipparen
skall vara ergonomiskt utformad. Vi lämnar till utvecklaren att komma med
förslag på design.
K7. Biljettklipparen
skall klara mindre stötar.
K8. Displayen
skall vara lättläst. Vi lämnar till utvecklaren att komma med förslag på
design.
Poängsättning: 1
poäng ges per givet rimligt krav upp till 4 poäng per kategori. Sätts ett krav
i fel kategori ges inga poäng för detta krav. Ovan nämnda krav är exempel och
givetvis inte alla rimliga. Om det ges krav på prestanda som verkar orimliga
men de motiveras bra kan poäng ges. Denna avvägning får ske av examinatorn.
B.
Nej det är inte
ett bra krav, vad händer om biljetten är skrynklig eller blöt? Skall läsaren
klara av även detta? Risken hamnar uteslutande hos utvecklaren vilket denne
säkerligen inte hade accepterat.
Poängsättning:
Rimlig förklaring till varför detta inte är ett bra krav ger 1 poäng. Identifiering
av ansvaret och motivering till varför det inte är rimligt ger 1 poäng.