Uppgiften behandlar kvalitetskrav.
a)
I
boken använder man ett antal olika tabeller med kvalitetsfaktorer för att dela
in kvalitetskrav. En av dessa är McCall. Vilka är de tre olika
kvalitetsfaktorerna på den översta nivån? Nämn dem och beskriv kortfattat vad
de innebär. (1p)
b)
Förklara
vad ”quality grid” innebär och vad man använder den till. Illustrera med ett
eget exempel där du skapar ett scenario och skapar en kvalitetstabell. Förklara
varför du har gjort som du har gjort. (5p)
c)
Vad
innebär termerna ”open metric” och ”open target”? Vad finns det för fördelar
och nackdelar med att använda dem? (2p)
d)
Ett produktionsföretag
har ett system som fungerar väldigt bra med nuvarande belastning. Men inom en snar
framtid väntas produktionen att dubblas, så antalet maskiner ökas med en faktor
2 för att kompensera för denna produktionsökning. Kommer det att fungera bra
eller finns det några risker med detta antagande? (2p)
Bedömningsmall:
a)
[Lau] sidan 220-221
Uppgiften ger 1p för samtliga tre kvalitetsfaktorerna med kortfattat förklaring
av vad de innebär.
De tre kvalitetsfaktorerna på den översta nivån är:
Operation: Hur bra systemet är att
använda för slutanvändaren. Det innefattar bland annat integritet, korrekthet,
pålitlighet, effektivitet och användarvänlighet. Alla de här faktorerna är
viktiga för att användaren ska kunna använda systemet på ett bra sätt.
Revision: Hur lätt systemet är att
underhålla och bygga ut. I ett bra system ska det vara lätt att lokalisera och
hitta fel, testa efter att man har gjort ändringar, utöka med nya
funktionaliteter.
Transition: Hur lätt systemet är att
anpassa systemet till nya miljöer och omgivningar. T.ex. vill man kanske att
det ska vara lätt att porta om systemet mellan olika plattformar. Innefattar
också hur bra systemet kan samarbeta med andra system, samt om man kan
återanvända delar av systemet.
b)
[Lau] sidan 226-227
Uppgiften ger 1p för förklaring av begreppet ”quality grid” översiktligt.
Uppgiften ger 2p för scenario med rimlig kvalitetstabell.
Uppgiften ger 2p för rimlig motivering till tabellen.
”Quality grid” innebär att man värderar de olika kvalitetkravens viktighet. De
kraven som är kritiska och viktiga ska prioriteras högst. Det ligger till grund
för hur resurserna fördelas på de olika områdena. Skulle alla områdena behandlas
lika, skulle kostnaden i form av tid och pengar bli väldigt stor.
Exempel: Bankomatsystem. Systemet ska bestå i en lokal dator i varje bankomat
ansluten till det lokala nätverket. Användarna ska kunna ta ut pengar från sitt
konto, samt kunna kolla sitt saldo.
|
Critical |
Important |
As usual |
Unimportant |
Ignore |
Integrity/Security |
1 |
|
|
|
|
Correctness |
2 |
|
|
|
|
Reliability/Availability |
|
3 |
|
|
|
Usability |
|
|
4 |
|
|
Efficiency |
|
|
5 |
|
|
1. Säkerheten är otroligt viktig. Man ska
inte kunna hacka sig in i systemet.
2. Det är viktigt att systemet funkar på rätt
sätt. Kunden ska t.ex. få ut rätt antal sedlar, och systemet ska debitera rätt
konto.
3. Sett ur både bankens och kundes synvinkel vill man ju att de ska fungera så ofta som möjligt. Allt för
att minska köbildningen i kassorna inne på bankerna.
4. Normalt användargränssnitt som kunde är
van vid. Man behöver inte lägga så mycket resurser på flashiga gränssnitt här.
5. Effektiviteten är heller inte så viktig.
Det spelar kanske inte så stor roll om det tar 10 eller 15 sekunder.
Allmänt: Vi har satt flera av kvalitetsfaktorerna till höga värden, men vi
anser att det är viktigt för ett system av denna typ att upprätthålla en hög
kvalitet.
c)
[Lau] sidan 228-229
Uppgiften ger 1p för korrekt beskrivning av ”open metric” och 1p för korrekt
beskrivning av ”open target”.
”Open metric” och ”open target” kan man använda i vissa fall när man inte vet
riktigt hur högt man ska ställa ett krav. T.ex. om man vill ha med ett krav på
att responstiden inte får överstiga ett visst värde, så kan man använda sig av
”open target”. Då kommer leverantören att fylla i ett rimligt värde, och sen
får kunden avgöra om det är tillräckligt bra.
Om det finns krav som kunde inte vet riktigt hur man ska mäta, så kan man
använda sig av ”open metric”. Då förväntas leverantören presentera en lösning
på detta i sitt förslag.
d)
[Lau] sidan 242-243
Uppgiften ger 2p för rimlig förklaring med hänsyn till graferna på sidan
242-243.
Det finns en stor risk i detta antagande, eftersom funktionen mellan belastning
och produktion inte är linjär. Kommer belastningen upp till en viss nivå, så
kommer systemet att haverera eftersom produktionen inte hinner med. Detta vet
alla som har läst köteori. Lösningen är förmodligen att antalet maskiner
behöver mer än fördubblas.