Tentaproblem – F2
Anna Jernberg, Andreas Karlsson, Maria Blixt
i) Att identifiera aktiviteter som systemet
(tillsammans med användaren) ska kunna utföra är ett sätt specificera krav.
Definiera vad som menas med en ”bra aktivitet” (good
task), dvs. ange och förklara kortfattat tre punkter som en bra aktivitet bör
ha. (3p)
Delfråga ii) och iii)
baseras på nedanstående case.
Case
Industrikoncern
AB har idag fem affärsområden, som är geografiskt placerade över hela Sverige.
Totalt har man 3670 anställda. I dagsläget har man tre olika
löneadministrationssystem, eftersom bolaget består av flera uppköpta enheter, och
för att kunna styra och komma åt denna ekonomiska information centralt ska man
implementera ett nytt system. Var och en av de fem affärsområdescheferna anser
att de vill kunna komma åt löneinformation om samtliga medarbetare på
Industrikoncernen AB. På grund av att ledningen vill spara pengar på
administration med 3 miljoner SEK per år de kommande fem åren, måste man minska
antalet löneadministratörer. Till följd av detta vill man att varje anställd
själv ska komma åt vissa delar av löneadministrationssystemet och själv kunna
lägga in semester och ledighet, och innan ett sista datum varje månad
kontrollera att löneutbetalningen stämmer. Detta för att slippa det stora
antalet korrigeringsärenden som nu gör att löneadministrationen är omotiverat
stor.
IT-kompetensen på Industrikoncern AB är relativt låg –
man brukar anlita externa IT-konsultföretag i dessa frågor. Dock är VD:n mån om detaljer som att varje dokument som skrivs ut från
löneadministrationssystemet ska ha Industrikoncern AB:s logga längst upp i
högra hörnet. Dessutom vill VD:n att
löneadministrationssystemets layout på skärmen ska gå i grå-blått, eftersom
detta är Industrikoncerns färger. Eftersom dokumenthanteringsverktyget SharePoint är väl etablerat bland tjänstemännen på
företaget är det också önskvärt att löneadministrationssystemet är kompatibelt
med detta, eftersom man vill använda information från utvecklingssamtal i
systemet. Företaget har redan varit i kontakt med Ultimateconsulting
AB, som man känner sen tidigare, men eftersom deras offert ansågs alltför dyr
väljer man att vända sig till ett nyare företag som man inte tidigare anlitat:
Konsultsmart AB. Konsultsmart AB har utvecklat ett löneadministrationssystem, PaySys, som kan anpassas till flera olika typer av företag
och domäner.
ii) Ange för vart och ett av nedanstående aktiviteter
om det är en ”bra aktivitet” och förklara varför eller varför inte. Inom
parentes är den person som det är tänkt ska utföra aktiviteten. (5p)
1. Administrera löner (löneadministratör)
2. Registrera ny löntagare (löneadministratör)
3. Kontrollera att nästa löneutbetalning är korrekt (löntagare)
4. Fyll i datum för semester (löntagare eller löneadministratör)
5. Registrera planerad löneutbetalning för alla anställda
på en specifik avdelning (löneadministratör)
iii) Ange ytterligare två bra aktiviteter som systemet
som beskrivs i caset skulle kunna ha. (2p)
i)
1. Slutningsregeln. Aktiviteten måste vara sluten. Den ska alltså ha ett meningsfullt mål som ger användaren en känsla av att ha utfört något.
2. Sessionsregeln. Små slutna aktiviteter som utförs vid samma tillfälle bör grupperas under en aktivitetsbeskrivning.
3. Programmera inte. Gå inte in på
detaljer om hur aktiviteten ska utföras, exakt ordning för de olika stegen, och
hur man bör hantera specialfall etc.
Poäng: 1p för varje korrekt kriterium med förklaring. 0.5p
om endast kriteriet nämnts utan förklaring.
ii)
Poäng: 0.5p för rätt angående bra aktivitet eller ej. 0.5p för korrekt förklaring.
iii)
Exempel på svar:
·
Skriv ut lista
över en viss löntagares senaste utbetalningar (löntagare eller löneadministratör)
Poäng: 1p per korrekt exempel