Kravhantering (ETS 170)
LTH
Grupp G
2005-01-25
Tentafråga:
Hur skulle du
vilja lägga upp en kravhanteringsprocess, sett ur både leverantörens och
kundens perspektiv? Beskriv översiktligt de olika huvudaktiviteterna. (Rita
gärna en bild)
Bedömningsmall:
Ka1: 2,2
1 p per
huvudaktivitet (max 5 p)
1 p per
överskådlig beskrivning (max 5 p)
Prioritera krav:
(Innebär att)
Fastslå och dokumentera kravens olika betydelse för det kommande projektet. Det
finns nästan alltid fler krav än resurser för att uppfylla dem.
Planera &
Förvaltning av krav:
(Innebär att) Planering: Bestämma vilka av kraven som
ska implementeras samt i vilka utgåvor de ska implementeras. Förvaltning: Innefattar alla de olika
aktiviteter som behövs för att hantera krav genom hela utvecklingsprocessen.
Insamling av
krav:
(Innebär att)
Studera de bakomliggande målen med systemet samt den nytta som eftersträvas.
Skapa en mental modell av kraven.
Dokumentation av
krav:
(Innebär att)
Vanligtvis dokumenterar man karven i en kravspecifikation eller en databas.
Kvalitén på dokumenten är viktig eftersom den ligger till grund för den
fortsatta utvecklingen.
Validering av
krav:
(Innebär att)
Säkerhetsställa att de dokumenterade kraven dels beskriver rätt egenskaper och
på rätt sätt. Intressenterna ska komma överens.