Frågan består av två delar; en casebaserad
del och en fristående del. Delfråga ii kan lösas oberoende av delfråga i.
i) Enligt Lauesen finns
fyra kravnivåer. Namnge nivåerna och exemplifiera med ett krav på varje nivå
relaterat till caset nedan. (5p)
Case
Industrikoncern AB har idag fem affärsområden, som är
geografiskt placerade över hela Sverige. Totalt har man 3670 anställda. I
dagsläget har man tre olika löneadministrationssystem, eftersom bolaget består
av flera uppköpta enheter, och för att kunna styra och komma åt denna
ekonomiska information centralt ska man implementera ett nytt system. Var och
en av de fem affärsområdescheferna anser att de vill kunna komma åt
löneinformation om samtliga medarbetare på Industrikoncernen AB. På grund av
att ledningen vill spara pengar på administration med 3 miljoner SEK per år de
kommande fem åren, måste man minska antalet löneadministratörer. Till följd av
detta vill man att varje anställd själv ska komma åt vissa delar av
löneadministrationssystemet och själv kunna lägga in semester och ledighet, och
innan ett sista datum varje månad kontrollera att löneutbetalningen stämmer. Detta
för att slippa det stora antalet korrigeringsärenden som nu gör att
löneadministrationen är omotiverat stor.
IT-kompetensen på Industrikoncern AB är relativt låg –
man brukar anlita externa IT-konsultföretag i dessa frågor. Dock är VD:n mån om
detaljer som att varje dokument som skrivs ut från löneadministrationssystemet
ska ha Industrikoncern AB:s logga längst upp i högra hörnet. Dessutom vill VD:n
att löneadministrationssystemets layout på skärmen ska gå i grå-blått, eftersom
detta är Industrikoncerns färger. Eftersom dokumenthanteringsverktyget
SharePoint är väl etablerat bland tjänstemännen på företaget är det också
önskvärt att löneadministrationssystemet är kompatibelt med detta, eftersom man
vill använda information från utvecklingssamtal i systemet. Företaget har redan
varit i kontakt med Ultimateconsulting AB, som man känner sen tidigare, men
eftersom deras offert ansågs alltför dyr väljer man att vända sig till ett
nyare företag som man inte tidigare anlitat: Konsultsmart AB. Konsultsmart AB har
utvecklat ett löneadministrationssystem, PaySys, som kan anpassas till flera
olika typer av företag och domäner.
(ii) Ange och motivera två faktorer som påverkar valet av
kravnivå. Ange gärna exempel. (5p)
(i) 5p
Angett
de fyra kravnivåerna: ger 1 p
(Mindre
än fyra nivåer ger 0 p.)
Exempel på krav ger 1 p per styck, såvida kraven
är relevanta för nivån och någorlunda för caset, annars 0 p. Max 4 p på
exempel.
Namngett alla nivåer och ett exempel på varje
nivå: 5p.
Exempel på kravnivå och krav:
Mål/affärsnivå: ”Systemet skall spara 3 miljoner
SEK per år i fem år framåt för Industrikoncernen.”
Domännivå: ”Systemet skall vara nåbart från
samtliga datorer på Industrikoncern AB”
Produktnivå: ”Systemet skall kunna hämta och lämna
dokument med hjälp av verktyget SharePoint”
Designnivå: ”Systemets färg mot användaren ska
vara grå-blått i Industrikoncerns nyans.”
(ii) 5p
Endast
angett faktorer: 0,5 p per styck.
Om
man förklarat genom att motivera och exemplifiera ges 2 p per faktor.
Om
man endast motiverat utan att exemplifiera eller tvärtom, ges 1 p per faktor.
Om
man har fört ett självständigt resonemang som visar på full förståelse för
frågan, ges 2p per faktor även utan exempel.
Observera
att det endast krävs två faktorer
med tillhörande motivering + exempel eller självständigt resonemang för 5p.
Exempel på faktorer:
§
Vem det är som ska verkställa kraven. (0,5p för faktorn) Dennes kompetens
och befogenhet avgör vilka krav som kan levereras. (1p för motiveringen) Det är
t.ex. oftast inte möjligt för ett programvaruföretag att garantera en ökad
lönsamhet för kunden som skulle kunna vara ett krav på nivå R1. (1p för
exemplet) Totalt 2,5p på faktorn
§
Hur mycket frihet man vill ge leverantören. (0,5p för faktorn) Detta kan
bero på vilken intern kompetens man besitter eller graden av förtroende för
leverantören. T.ex. Ju större intern kompetens desto större möjlighet att styra
leverantören genom att ge detaljerade krav. Har man en lägre grad av förtroende
för leverantören, kommer man troligtvis vilja styra denne genom mer detaljerade
krav. (2p, p.g.a. självständigt resonemang) Totalt 2,5p på faktorn
§
Om nya systemet ska byggas ihop med ett befintligt (0,5p för faktorn)
behöver kraven förmodligen ställas på en mer detaljerad nivå, jämfört med om
det är ett helt fristående nytt system som ska byggas. (1p för motivering)
T.ex. kan krav behöva ställas på data då kommunikation ska ske mellan de två
systemen. (1p för exemplet) Totalt 2,5 p
på faktorn