Förklara varför
ett kravhanteringsverktyg kan vara bra att använda när man arbetar med
programvaruutveckling. Vad finns det som talar för att man inte ska använda ett
verktyg? Av de verktyg vi har arbetat med i kursen vilket skulle du vilja
arbeta med ute i arbetslivet? Motivera varför och ta även med eventuella
nackdelar.
Fullgod
motivering till varför man ska använda ett verktyg eller inte ger 7 poäng.
Delpoäng för mindre bra förslag.
Fördelar:
Struktur
Versionshistorik
Redundanskoll
Prioritering
Tillgänglighet
Överskådligt
Lätt att ändra
Kan spara pengar
på lång sikt
Kundvärde
Nackdelar:
Ovilja att
använda
Används fel
Löser inte alla
problem trots att vissa tror det
Kostar att köpa
Kostar att
utbilda personal
Fullgod
motivering (för- och nackdelar) för vilket man anser vara bäst ger 3 poäng.
Delpoäng för mindre bra förslag.
Focal point
Prioriterar
Kan sätta flera
aspekter mot varandra (t.ex. värde/pris)
Förenklar
prioritering från kunden
Då antalet krav
blir stort tar det väldigt lång tid att ställa dem mot varandra
DOORS
Lätt att
strukturera krav
Lättåtkomligt
från flera arbetsstationer
Lätt att lägga in
spårbarhet och länkningar
Unika
identifikationsnummer på alla krav
Lätt att se vad
som ändrats sedan man sparat
Världsledande
CaliberRM
Bra spårbarhet
Bra översikt över
länkningar
Lättåtkomligt
från flera arbetsstationer
Lätt att strukturera
krav
Unika
identifikationsnummer på alla krav
ReqPro
Bra spårbarhet
Bra översikt över
länkningar
Kompatibel med
Microsoft Word och Excel
Ett verktyg är
bra att ha om man vill ha en överskådlig struktur på sina krav, när det börjar
bli många krav kan det bli lite jobbigt att få plats med alla post-it-lappar på
skrivbordet. Det är även bra om många personer skriver krav eftersom man samlar
dem på ett och samma ställe och alla kan se om kraven för det de jobbar med har
ändrats. Detta är bra när de som jobbar med kraven sitter på helt olika fysiska
platser. Med alla krav välstrukturerade och samlade på samma ställe är det lätt
att undvika redundanta krav. Nackdelen är ju om någon sitter på sina krav och
inte vill lägga in dem för att de inte tycker om systemet. Då kan man tro att
man har hela kravmängden när man i själva verket inte har det. Detta kan
medföra att produkten inte håller den standard den borde.
I ett företag kan
kostnaden för verktyget och utbildningen överskrida värdet av att ha ett
verktyg. När ett verktyg är införskaffat måste de befintliga kraven som finns i
processen läggas in i databasen, detta kräver i många fall många mantimmar och
det är inte säkert företaget har detta. Detta är en övervägning man måste göra
när man funderar på att införa ett kravhanteringsverktyg. Lönar det sig i
längden? Man måste tänka på att utan en befintlig kravprocess kan inte ett
verktyg göra så mycket nytta. Ett verktyg kan effektivisera en kravprocess men
inte skapa en. I många fall så lönar det sig på lite längre sikt men inte
meddetsamma.
Jag tycker att
DOORS är ett mycket bra verktyg att arbeta med. Det är lättförståeligt vad man
ska göra och hur man ska göra det. Man kan lätt få en översikt över de krav som
ligger inne och med hjälp av länkning kan man binda samman de krav som hör
ihop. Nackdelen är att eftersom man själv skriver alla rubriker som
strukturerar upp det måste det vara någon som kan produkten och dess
applikationer bra som gör detta. En stor fördel med att använda DOORS är då man
ändrar i kraven. Man ser direkt vilka krav man ändrat i sedan förra gången man
sparade, detta anser jag vara en bra funktion.