Lauesen beskriver
i sin bok många olika elicitationstekniker, som kan användas för att överkomma
olika sorters elicitationsbarriärer under olika projektfaser.
Nämn och beskriv
4st olika elicitationstekniker (4x1p) och tänk på att beskriva vilka roller
analytikern respektive intressenterna har och vad de gör i modellen.
Beskrivningen ska också innehålla i vilka faser i projekt som de valda
teknikerna är lämpliga (4x1p). Nämn även en elicitationsbarriär som de
respektive teknikerna försöker övervinna och beskriv kort hur det går till
(4x0,5p).
Godtagbara
elicitationstekniker är de som nämns i kapitel 8 i Lauesens bok. Tanken med
frågan är att skilja på tekniker som till exempel intervjuer och observationer
där analytikern tar stor del av initiativet jämfört med brainstorming- och
focus group sessions, där det är intressenterna själva som ska stimuleras att
komma med förslag på krav. Vidare vill vi att studenten ska förstå att olika
tekniker passar olika bra under olika faser av ett projekt.
Exempel på svar
är:
• En intervju går till så att intervjuaren
ställer frågor till intressenterna, antingen enskilt eller i grupp. Frågorna
kan vara inriktade på att ta fram domänkunskap, att få reda på kritiska
uppgifter eller för att få fram problem med det nuvarande systemet. En intervju
kan vara antingen ostrukturerad eller strukturerad. I den ostrukturerade
intervjun, är analytikern håller sig ganska passiv och mest lyssnar på vad den
intervjuade har att säga. Under en strukturerad intervju däremot, är
intervjuaren aktiv och styr samtalet för att få svar på precisa frågor.
Problemet med intervjun som elicitationsteknik är att den kräver att
analytikern är medveten om de barriärer och fallgropar som finns, nämligen att
användaren kan ha svårt att beskriva vad de gör i sitt dagliga arbete.
• En brainstorming session är ett möte
där olika intressenter fritt kommer på idéer och associerar kring ett bestämt
ämne. I denna form av idégenerering ska facilitatorn (analytikern) hålla sig
passiv och inte värdera idéerna som framkommer. Tekniken är framförallt bra på
att ta fram önskvärd framtida funktionalitet. Men däremot är den tekniken
mindre bra för att ta fram domänkunskap i början av ett projekt. Brainstorming
adresserar barriären med att intressenterna har svårt att se nya sätt att göra
saker på genom att stimulera alla sorters idéer och fri association kring de
genererade idéerna.
• Prototyping är en teknik som går ut
på att kunden får se och använda någon slags prototyp som analytikerna har
tagit fram. Prototypen kan vara antingen en rudimentär pappersprototyp eller
ett fungerande användargränssnitt. Tekniken kan användas för att överkomma
problemet med att användaren inte egentligen vet hur de gör de olika
uppgifterna de har. Tekniken kan också använda för att se att all
funktionalitet finns med och för att undersöka användarvänligheten på ett
tidigt stadium.
(Lauesen
kapitel 8)