1. Prioritering av krav (3p)
Ett sjukhus har
skapat en kravspecifikation för ett nytt journalsystem. Tid och pengar räcker
inte riktigt till för att skapa ett system som uppfyller samtliga krav.
Sjukhuset har därför gett olika krav prioriteringar efter en 5-gradig skala.
Systemutvecklarna har efter sjukhusets prioritering dock fortfarande
svårigheter med att välja ut de viktigaste kraven.
a) Vad skulle
detta kunna bero på (vad är fel med deras sätt att prioritera)?
b) Föreslå en
bättre metod för prioritera bland kraven.
2. Kravelicitering(7p)
Sjukhuset har
insett sina organisatoriska begränsningar. De har anlitat Dig som kravexpert
för att hjälpa dem med deras nuvarande problem.
a)
Nämn två
tekniker som skulle kunna användas (av Dig) för att få reda på sjukhusets
nuvarande rutiner.
Efter att ha
löst uppgift a) på ett förhoppningsvis bra sätt har du kommit på en hel del
saker som skulle kunna förbättras i sjukhusets arbete. En avdelning på
sjukhuset uppskattar dina nya förslag mycket medan en annan avdelning motsätter
sig dem och hävdar att det kommer att bli omöjligt för dem att arbeta på ett
sådant krångligt sätt.
b)
Hur ska du
nu prioritera mellan de båda avdelningarnas åsikter om de nya lösningar du
hittat? Nämn minst en bra teknik för detta och motivera ditt svar.
c) Titta på
uppgifterna a) och b). Ge sammanlagt tre exempel på tekniker/lösningar som INTE
är bra och motivera varför så är fallet.
Svar/rättningsmall, uppgift 1:
a) Felet är
antagligen att många krav får väldigt hög prioritet. Samtidigt får ju många
krav samma prioritet och man måste prioritera igen inom de fem olika
prioriteringsnivåerna.
b) Parvis
jämförelse. Det ger mycket tydligare prioriteringsordning. Dessutom finns det
bra hjälpmedel för detta (t. ex. Focal Point).
Två poäng på en
korrekt och välmotiverad uppgift a), en poäng för svaret i b).
Svar/rättningsmall, uppgift 2:
a)
Uppgiftsdemonstrationer, observationer och intervjuer är tre exempel på bra
svar. Det handlar om att på något sätt observera och analysera deras sätt att
jobba. Många svar kan vara rätt, det är viktigt att man väljer minst en teknik
där man själv observerar och analyserar och inte bara lyssnar på vad sjukhuset
säger. Det är vitkigt att inte bara fråga om problem eller förbättringar direkt
utan göra detta i en separat process efter att man skaffat sig en egen,
utomstående uppfattning. Max 2 poäng, minst en ”observationsteknik” (Task demo,
observation etc.)
b) En förhanlding mellan avdelningarna skulle
kunna lösa problemet, ett annat förslag är en Kostnad/Värde-analys. Under en
förhandling kan bra lösningar uppnås, där alla parter känner sig nöjda, men
risken är att det istället leder till större konflikter. Med en
kostnad/värde-analys kan man tydliggöra vilka krav eller förändringar som är
bäst. Fel svar skulle kunna vara att jämföra med andra sjukhus, de kan ju ha
helt andra prioriteringar och resurser. Max 2 poäng.
c) Fel svar i a)
skulle kunna vara att man gör brainstorming eller man bara frågar sjukhuset hur
de jobbar. En mängd svar skulle självklart kunna vara rätt. Detta är ett bra
sätt att försäkra sig om att eleverna har koll på de tekniker som finns och hur
dessa bör användas vid elicitering. Max 3 poäng för tre ”dåliga” tekniker.