Det finns många
tekniker för att elicitera krav. Observation innebär att man studerar det
nuvarande arbetssättet, medan Brainstorming innebär att samlas för att på ett
kreativt sätt hitta nya lösningar. Jämför dessa två tekniker. Beskriv för- och
nackdelar (½ p/st, max 3 p/teknik), samt ge två exempel på lämpliga situationer
för varje teknik (1 p/st). Beskriv hur tekniken hjälper till i exemplen.
I många fall kan
det vara svårt för användaren att förklara vad de faktiskt gör. Det är lätt att
glömma viktiga detaljer och användare beskriver gärna vad de borde göra, inte
vad de faktiskt gör (även om de försöker). Genom observationer kan
kravanalytikern få reda på vad användarna verkligen gör. Några fördelar:
Nackdelar är
bland annat
Exempel på situation
där observation är bra är då ett nytt system ska ersätta ett fungerande men
föråldrat befintligt system. Då kan det gamla systemet och dess användning ge
många tips för den nya produkten.
Ett annat exempel
är då en analytiker behöver lära sig mycket om det område i vilket produkten
ska användas. Observationer ger ofta mer än att ren inläsning.
Brainstorm-sessioner
är tänkta att skapa en kreativ och fokuserad atmosfär för människor med olika
synvinklar. Alla förslag noteras utan att värderas. Förslag leder till fler
förslag. I slutet av sessionen, eller hellre dagen efter, sätts prioriteter på
de framkomna förslagen. Fördelar:
Nackdelar:
Brainstorm kan
till exempel användas i projekt där en helt ny produkttyp ska tillverkas. Då
finns kanske inga liknande system att ta intryck av.
Braistorm kan
också användas för att prioritera krav. Förståelse för prioriteringen kan
spridas bland deltagarna och få dessa att jobba mot ett gemensamt mål. Exempel
på situation här är tillverkning av stora system, där en första version av
produkten bara kan innehålla de allra viktigaste funktionerna.
Bra exempel på
för- och nackdelar ger 1/2 poäng var. Motiverade exempel ger 1 poäng var. Max 5
poäng per teknik kan erhållas.
Lauesen, s
338-348