Syfte:
Syftet med frågan
är att kontrollera att studenten har förstått när olika eliciteringstekniker
bör användas. Istället för att ta upp alla tekniker som nämns i boken, har tre
tekniker som tentamensförfattarna anser viktiga valts ut.
Tentamensfråga:
Det finns som
bekant ett antal olika tekniker att använda sig av när man ska elicitera krav,
och dessa tekniker lämpar sig olika bra beroende på vad det är som man ska
elicitera. Du ska beskriva tre olika situationer/projekt där följande tre
tekniker passar in:
a)
Gruppintervju
(4p)
b)
Pilot
experiment (3p)
c)
Förhandling
(Negotiation) (3p)
Försök att
beskriva vad det är som ska utrönas med hjälp av eliciteringstekniken och
varför just den tekniken passar så bra för vald situation.
Svar: (s 338-340, 345-347)
a)
Gruppintervjuer
är bra att använda sig av då man vill utröna vilka krav användarna har på ett
existerande system, oftast för att man vill utveckla ett nytt som bättre
stödjer de uppgifter användarna vill att systemet ska utföra. Fokus bör ligga
på att intervjua olika typer av användare för att få så bred bild av det
nuvarande systemet och dess brister som möjligt. När man efter ett tag börjar
förstå domänen och problemen blir det lättare att ställa mer specifika frågor
för att verkligen komma fram till vad det är som är kritiskt i systemet för de
olika användargrupperna.
b)
Pilot
experiment är bra då man vill elicitera krav på ett eventuellt nytt system som
kommer att verka på ett annorlunda sätt än det som används idag, genom att
pröva olika lösningar. Här kan det vara lämpligt att använda COTS-produkter i
de fall det finns lämpliga sådana för att till en rimlig kostnad testa olika
alternativ. Det riskerar att bli väldigt dyrt att ta fram ett par fungerande
prototyper själv varvid detta knappast är ett rimligt arbetssätt.
c)
Förhandling är
lämpligt att ta till då man har intressenter med olika lösningsförslag på de
problem som finns i ett existerande system. Här vill man elicitera de mål som
de olika parterna har (vilka oftast är samma) för att med utgångspunkt från
målen förhandla fram en lösning som passar båda.
Bedömningsmall:
Bedömningen får
ske beroende på hur väl rättaren anser att studenten har fått med och förstått
de viktigaste delarna av varje teknik. Det kan vara svårt att kräva att vissa
specifika saker ska tas upp utan bedömningen får ske efter bästa förmåga.
Eftersom det finns mest att säga om ”Gruppintervjuer” får denna fråga 4p och de
övriga får 3p.
Kommentar:
Frågan kräver att
studenten kan några av eliciteringsteknikerna och vet när de är lämpliga att
använda. Det anser vi vara viktigt att kunna, även om det kanske av en del ses
som utantillkunskap. Vid övningen (vecka 4) framkom det att det i många
situationer kan fungera med olika eliciteringstekniker så mycket vikt i
bedömningen hamnar på om studenten motiverar tekniken för vald situation,
hellre en att absolut rätt situation väljs.