Fråga:
Nämn och redogör för fem olika problem vid kravinsamling, elicitation. (10p)
Rättingsmall:
2 p / rätt svar dock max 10 p
De olika svarsalternativen följer nedan:
- Uppdragsgivarna, stakeholders, kan inte uttrycka vad det är de vill ha.
- Många användare har svårt att förklara vad det är för uppgifter, tasks, de utför och unna svårare att förklara varför de gör detta.
- Ofta specificerar uppdragsgivaren, stakeholders, en lösning istället för ett krav.
- Uppdragsgivare, stakeholders, har ofta svårt att föreställa sig nya sätt att göra saker på.
- Olika uppdragsgivare, stakeholders, har ofta olika krav på förbättringar som ibland är motstridiga.
- Många uppdragsgivare, stakeholders, är rädda för förändringar.
- Då uppdragsgivarna, stakeholders, är med och tar fram kraven blir det ofta för många krav. Många som inte är så nödvändiga egentligen.
- Krav förändras med tiden. Nya krav tillkommer hela tiden och prioriteterna på kraven förändras.