Ett företag tänker tillverka ett datasamordningssystem avsett för
sjukvården inom en avgränsad region. Systemet är tänkt att fungera som en
central databas där kliniker kan hantera samtliga patientjournaler i regionen.
I en rapport ska företaget prioritera olika egenskaper hos systemet för att
avgöra hur budgeten ska fördelas. Dessa egenskaper ska åskådliggöras i en
kvalitetstabell enligt nedan.
|
Critical |
Important |
As usual |
Unimportant |
Ignore |
Integrity/Security |
|
|
|
|
|
Correctness |
|
|
|
|
|
Reliability/Availability |
|
|
|
|
|
Usability |
|
|
|
|
|
Efficiency |
|
|
|
|
|
a)
Förklara
hur en kvalitetstabell ska användas, och definiera kvalitetsfaktorn ”As usual”.
(2)
b)
Fyll
i tabellen med ovanstående system i åtanke. Svaren ska motiveras väl. Går det
att avgöra budgetens fördelning enbart med dessa fem egenskaper som underlag?
(3)
För att ge god service till köparen av samordningssystemet ska krav
beträffande hjälp och support från tillverkaren formuleras. Ge exempel på ett
krav som beskriver hur tillverkaren ska agera om systemet havererar…
c)
…då
kravet innebär att risken ligger hos leverantören. Motivera! (2)
d)
…då
kravet innebär att risken ligger hos kunden. Motivera! (2)
e)
Vilket
av ovanstående krav är att föredra i detta fall? Motivera! (1)
a)
”En kvalitetstabell ska beskriva om vissa
egenskaper i systemet ska prioriteras högre än andra. Detta ska i så fall ske
på bekostnad av andra egenskaper i systemet. Snittet ska i princip hamna på ’As usual’ om de varken har mer
eller mindre resurser än normalt. ’As usual’ innebär alltså att företaget
varken lägger ner mer eller mindre resurser på aktuell produkt än de brukar
lägga på andra produkter.”
1 poäng ges för förståelse
för att prioritering av vissa egenskaper sker på bekostnad av andra. 1 poäng
ges för en korrekt godtagbar beskrivning av begreppet ”As usual”.
b)
|
Critical |
Important |
As usual |
Unimportant |
Ignore |
Integrity/Security |
1 |
|
|
|
|
Correctness |
2 |
|
|
|
|
Reliability/Availability |
|
|
3 |
|
|
Usability |
|
|
4 |
|
|
Efficiency |
|
|
|
5 |
|
”Här behöver man spara in på
andra egenskaper än de fem ovan nämnda, eftersom den prioritering som gjorts
kräver en snittkostnad som är högre än ’As usual’. Det går alltså inte att få ett helhetsintryck över
budgetens fördelning utan att beakta övriga systemegenskapers prioritering som
t ex maintainability, testability,
flexability, etc.”
För visad förståelse av de
olika egenskapernas innebörd, där de är insatta i ett relevant sammanhang, ges
0,5 poäng per egenskap. Förklaras det även att budgetens fördelning beror på
fler egenskaper än de fem som finns med i tabellen ges ytterligare 0,5 poäng.
c)
”’Vid
driftstopp är det leverantörens skyldighet att reparera felet inom 24 h. Vid
övriga mindre akuta systemfel skall reparationen ske inom 48 h.’ Denna
kravformulering innebär en risk för leverantören eftersom det ställs stora krav
på att denne alltid har resurser tillgängliga. Troligtvis finns det en
överenskommelse mellan leverantör och kund att om detta krav bryts måste en
viss ersättning betalas av leverantören.”
d)
”’Inom en period på
två år från systemets leverans är det leverantörens skyldighet att reparera
alla fel på systemet.’ Detta krav innebär en stor
risk för kunden, dels eftersom det inte finns någon som helst garanti för att
felet åtgärdas inom rimlig tid, och dels eftersom fel efter två år inte
inkluderas i supporten.”
e)
Eftersom det är mycket viktigt att
systemet fungerar är det rimligt att kunden erbjuds god service av
leverantören. Naturligtvis kan kravet inte gälla i all oändlighet, eftersom det
är omöjligt att veta företagets situation några år fram. Hursomhelst, skulle
kravet i d) gälla är det ytterst
tveksamt om systemet skulle få någon köpare överhuvudtaget.
Bra krav och god motivering
ger 2 poäng vardera för uppgift c) och d). Gränsfall kan ge 1 poäng. Ett
vettigt resonemang i deluppgift e) som leder till att kravet i c) är att
föredra ger 1 poäng.