Syfte:
Syftet med frågan
är att kontrollera att studenten har förstått hur man få in användbarhet i
kravprocessen genom prototyper som produceras i de inledande faserna av
programvaruutvecklingen.
Tentamensfråga:
Ett bra sätt att
säkra att man utvecklar ett användbart och användarvänligt system är att
använda sig av prototyper. Din uppgift är att förklara vad en prototyp är, när
och hur man bör använda den samt för vilken eller vilka projekttyper som
metoden lämpar sig bra för. (10p)
Svar: (s 248-253)
En prototyp är
(som namnet antyder) bara en modell av det framtida systemet, t ex en
skärmbild, en skiss på ett papper eller något annat som ger den tänkta
användaren en bild av hur systemet (eller en del av det) kommer att se ut och
fungera. Prototypen bör produceras i början av kravprocessen för att dels
eventuellt generera förslag på funktioner (funktionella krav) men framför allt
för att utveckla gränssnittet mot användaren så att man säkrar att systemet
blir användarvänligt.
Prototypen testas
genom att en framtida användare får en kort introduktion till systemet och
sedan ges olika uppdrag som han ska utföra. Antingen kan man bara observera
tyst och anteckna vad användaren gör eller så kan man be honom ”tänka högt” och
förklara vad han gör under tiden han utför uppdraget. Målet med testet är att
få fram vilka olika problem som uppstår vid användandet av systemet så att
dessa problem åtgärdas innan hela systemet är färdigt.
Metoden att
använda sig av prototyper för att utveckla användbarheten är bra för de flesta
typer av projekt men framför allt är den bra då man utvecklar system som
används av personer som inte har så stor datorvana. Det kan nämligen vara svårt
för utvecklarna att sätta sig in i deras tankebanor och logiska slutsatser i
och med att de antagligen har helt olika syn på datorer och hur de används.
Bedömningsmall:
Om 10 poäng ska
utdelas bör de fördelas enligt följande:
2p för ”vad”
(viktigt att veta att det ej behöver vara färdigt system)
2p för ”när”
(tidigt i utvecklingsprocessen, funktionella krav)
4p för ”hur”
(användare, två metoder, resultat)
2p för ”projekttyper”
(det mesta går bra här bara studenten motiverar)
Kommentar:
Ganska lätt fråga
men viktig att kunna (tycker vi). Prototyper är det bästa sättet att utveckla
ett användarvänligt system från grunden så man slipper en massa kostsamma
justeringar mot slutet.