Dessa frågor är
baserade på laborationerna och handlar om kravhanteringsverktyg.
1a) Nämn fyra
stycken (avancerade) kravhanteringsverktyg på marknaden idag. (2p)
1b) Ett av
verktygen som undersöktes på laborationerna var ett så kallat
utvärderingsverktyg (ett verktyg som är speciellt inriktat på jämförelse av
krav), vilket? (1p)
1c)
Kravhanteringsverktyg är ett slags COTS-produkt. Vad innebär COTS-produkter
(kort förklaring) och nämn en fördel med dessa. (2p)
1d) Vad tror du ett företag kan ha för nytta av ett kravhanteringsverktyg (motivera)? (5p)
Rättningsmall
1a) DOORS, CaliberRM, RequisitePro, RTM Workshop, Focal Point,
Catalyse, SLATE, CORE, m.fl. Maximalt 2p. Ett halvt poäng för varje korrekt svar. Om fler än fyra verktyg nämns tas
”sämsta scenario” av fyra verktyg, ex. DOORS, RequisitePro, CaliberRM, Focal
Point, Linux ger 1.5p. Word, Excel och Access accepteras inte såsom frågan är
ställd.
1b) Focal Point
ger ett poäng, allt annat ger 0p.
1c) COTS står för
Commercial of the shelf och är, från kunders och användares synvinkel, en
mjukvaruprodukt som finns på marknaden för allmänt bruk. Några fördelar med
COTS-produkter:
-Billigare än
skräddarsydda produkter,
-Går snabbare att
utveckla till en färdig produkt,
-P g a tidigare
versioner, finns redan en expertis på området och därför innehåller
COTS-produkter mindre buggar.
-En möjlighet är
att mjukvaran använts av ganska många på företaget tidigare (kanske hemma,
tidigare arbeten mm) och därför sparar företaget tid och pengar på inlärning
mm.
Exempel på svar:
-Commercial of the shelf (0.5), enklare att inhandla (0.5). Ger 1p.
-En mjukvara som
säljs i butiker färdiga, så kallat från hyllan, typ Windows (1p). Det kan vara
billigare att köpa en färdig produkt än att utveckla en åt företaget (1p). Ger
tillsammans 2p.
1d) Nedan nämnda
punkter är exempel på fördelar på varför ett företag ska använda verktyg, varje
berörd punkt ger en poäng (punkten måste ej nämnas vid namn utan förklaras i
sammanhang), dock max 5p. Andra punkter som tas upp får bedömas induviduellt av
rättaren och kan också ge max en poäng. Skrivs en uppsats om prioritering ger
detta ändå bara en poäng.
Kommunikation. Olika intressenters inblick i projektets
framskridning är viktigt, t.ex ska kunder kunna bli informerade när krav ändras
och vilken effekt det får på andra krav. Gruppdiskussioner kan initieras med
hjälp av verktyg.
Status
tracking. En
projektledare kan med hjälp av status tracking följa utvecklingen för varje
enskilt krav, t.ex om ett krav är implementerat och utvärderat, implenmenterat
men ännu inte utvärderat o.s.v.
Förenklar
skapandet av en enhetlig kravhanteringsprocess. Forskning har visat att det är mycket viktigt
med en välutvecklad kravhanteringsprocess och ett verktyg kan hjälpa till att
få en bra struktur på denna.
Spårbarhet. Spårbarhet är en av
kravhanteringsverktygen främsta tillgångar. Att kunna spåra krav genom tidigare
versioner av dokument och att kunna se vad ändring av krav får för effekt på
andra krav är några av det viktigaste anledningarna till att ha
kravhanteringsverktyg.
Prioritering. Att kunna prioritera krav på ett välstrukturerat
sätt är också en stor fördel, detta kan göras med kravhanteringsverktyg. Man
kan gradera kraven efter hur viktiga de är, t.ex på skala från 1 till 5.
Länkning. Det är en stor fördel att kunna länka
till andra projekt eller mjukvaruprogram, dett kan användas för att använda
standarder och delade dokument från hela databasen.
Attribut. Olika attribut kan sättas till krav för
att underlätta prioritering och klassificering. Exempel på attribut är;
skapardatum, versionsnummer, status, kostnad och risk.
Återanvändning. Återanvändning av krav som redan använts
i sub-system för att undvika dubblering av versioner. Dessa kan sparas i
databasen och sedan länkas till när det behövs.
Svar av typen:
”Det underlättar kravhantering”, ger inget poäng utan vidare motivation.
Exempel på
svarsalternativ om kommunikation:
Exempel på svar
som ger 0p: Kommunikation
Exempel på svar
som ger 0.5p: Personer kan få inblick i projektet.
Exempel på svar
som ger 1p: Vid ändring av krav kan berörda personer få automatisk besked via
t.ex E-mail.