Class WindowControls

java.lang.Object
se.lth.cs.pt.window.WindowControls

public class WindowControls extends Object
Avancerade finesser för ett SimpleWindow.
  • Field Summary

    Fields
    Modifier and Type
    Field
    Description
    static final int
    Betyder att en tangent tryckts.
    static final int
    Betyder musklick.
    static final int
    Betyder att inget hände (musklick eller tangenttryck) inom angiven tid.
  • Method Summary

    Modifier and Type
    Method
    Description
    void
    Lägg till en Sprite-figur till detta fönster.
    void
    Ritar en bild, placerad i pennans aktuella läge.
    Visar en inmatningsruta och låter användaren skriva in en text.
    void
    setAutoUpdate(boolean on)
    Stänger av (eller sätter på) automatisk uppdatering av fönsterinnehållet.
    void
    Ange typsnitt.
    void
    setFontSize(int size)
    Ange textstorlek.
    void
    setMouseVisible(boolean visible)
    Ställ in om muspilen ska synas eller inte
    void
    Uppdaterar fönstrets innehåll på skärmen.
    int
    waitForUserInput(long timeout)
    Vänta på inmatning (musklick eller tangenttryckning).

    Methods inherited from class java.lang.Object

    clone, equals, getClass, hashCode, notify, notifyAll, toString, wait, wait, wait
  • Field Details

  • Method Details

    • setFontSize

      public void setFontSize(int size)
      Ange textstorlek. Normal storlek är ungefär 14.
    • setFontName

      public void setFontName(String name)
      Ange typsnitt. Exempel som fungerar på alla datorer är Font.SERIF, Font.SANS_SERIF och Font.MONOSPACED.
    • addSprite

      public void addSprite(Sprite s)
      Lägg till en Sprite-figur till detta fönster. Notera att figuren inte visas förrän den ges en position (med moveTo eller moveMidTo).
    • input

      public String input()
      Visar en inmatningsruta och låter användaren skriva in en text.
      Returns:
      texten som användaren matat in
    • waitForUserInput

      public int waitForUserInput(long timeout)
      Vänta på inmatning (musklick eller tangenttryckning). Metoden kan, om man vill, vänta en begränsad tid.
      Parameters:
      timeout - anger hur länge (i millisekunder) vi ska vänta på inmatning
      Returns:
      ett tal som berättar vilken sorts inmatning som hände: MOUSE_EVENT om vi fick ett musklick, KEY_EVENT om vi fick ett musklick, eller TIMEOUT_EVENT om tiden löpte ut.
    • drawImage

      public void drawImage(Image image)
      Ritar en bild, placerad i pennans aktuella läge. Pennans läge påverkas inte.
      Parameters:
      image - bilden som ska visas i fönstret
    • setAutoUpdate

      public void setAutoUpdate(boolean on)
      Stänger av (eller sätter på) automatisk uppdatering av fönsterinnehållet. Normalt (i ett nyskapat fönster) är dessa automatiska uppdateringar på, så att ritoperationer direkt avspeglas på skärmen. I program med intensiva animeringar kan automatiska uppdateringar ge upphov till flimmer. Då kan man anropa setAutoUpdate(false) och sedan anropa update() då fönsterinnehållet är redo att visas. På så vis undviker man att halvfärdiga ritresultat flimrar förbi på skärmen.
    • update

      public void update()
      Uppdaterar fönstrets innehåll på skärmen. Normalt görs detta automatiskt, men om man anropat setAutoUpdate(false) måste programmet uttryckligen anropa update() vid en lämplig tidpunkt.
    • setMouseVisible

      public void setMouseVisible(boolean visible)
      Ställ in om muspilen ska synas eller inte
      Parameters:
      visible - true om muspilen ska synas, false om den ska döljas